Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mange lærere agerer digitale nødundervisere, samtidig at de skal passe, underholde og undervise egne børn under skolekarantænen. Andre arbejder i ro og mag, men bliver ekstra ramt af et socialt tomrum.
Anders Thorsen er lærer for elever i 8.-10.-klasse på Bagsværd Kostskole. Han bor alene i en lejlighed på Østerbro, og han er en af dem, der savner den sociale kontakt på skolen særligt lige nu.
"De relationer på arbejdet, jeg har haft årevis, er guld værd. Det har jeg nok taget lidt for givet", siger han til folkeskolen.dk.
Lisbeth Reinholdt er lærer på Vindinge Skole i Roskilde. Hun er også overladt til sig selv i disse tider, på nær når hun handler lokalt.
"Det er ikke, fordi jeg ikke har noget at lave. Jeg keder mig ikke på den måde. Men der er tomt og stille", lyder meldingen.
Dagbog fra lærerlivet i en coronatid
Adskilt fra sin mexicanske partner
Det sociale afsavn hos Anders Thorsen skyldes særligt, at læreren fra Østerbro i torsdags, den 19. marts, skulle have været forenet med sin mexicanske mand, der skriver sin ph.d. i hjemlandet.
De to har ikke set hinanden siden 3. november 2019, og det gjorde Anders Thorsen "temmelig sprød og grådlabil" i torsdags, hvor kæresten skulle være landet i Kastrup.
"Da min mand ikke har opholdstilladelse i Danmark, falder han ind under kategorien 'unødvendigt familiebesøg', så han kan ikke komme ind i landet", siger han og tilføjer:
"Normalt kunne jeg bitche til mine kolleger, gå en tur og få et kram af dem. Derfor savner jeg mine kolleger, som også er mine gode venner, særligt meget nu".
"Eleverne liver op, når de ser hinanden"
Selvom savnet er stort og situationen surrealistisk, fortsætter elementer fra den velkendte hverdag - både for lærerne på Bagsværd Kostskole og for deres elever.
Anders Thorsen og hans elever har allerede indstillet sig på det digitale liv, og fra computerne kommunikerer de dagligt med livevideoer.
"Her kan vi have en klassesamtale. Én ting er, at de arbejder med noget - men noget andet er, at vi samler op på det. Da vi havde geografi, arbejdede vi i Microsoft Teams, jeg kunne samle op på undervisningen, og de kan arbejde i små grupper. Det er rart, at det kan blive lidt normalt igen. Det kan godt blive frygtelig ensomt - ikke kun for mig, men også for eleverne, der sidder på deres røv hele dagen", siger han og tilføjer, at eleverne også værdsætter kontakten.
"Jeg spurgte dem, og de er meget glade for, at vi ses over video. Jeg kan se på dem, at de liver op, når de ser hinanden. Vi griner og har det godt sammen".
Forberedt på mere digital undervisning
Det kræver pædagogiske evner at få undervisningen til at fungere, når 25 elever gerne vil til orde over videochatten. Derfor er der indført håndsoprækning, så alle ikke taler i munden på hinanden.
Anders Thorsen og lærer-teamet har allerede lagt planer for de følgende uger, hvis skolekarantænen fortsætter efter 30. marts.
"Jeg kan se, at det er noget, jeg skal gøre meget mere i de næste uger. Jeg har en idé om, at vi skal have klassens time online. De skal selv bage kage, og så ser vi på hinanden spise kage, og de skal klippe gækkebreve. Vi skal gøre noget socialt, hvor vi kan grine og gøre det sociale", siger han.
Folkeskolen.dk's faglige rådgivere klæder dig på til corona-karantæne
Katte og baggrundsstøj hjælper
I sit sommerhus i Frederikssund Kommune sidder lærer Lisbeth Reinholdt med sine to katte og en halvdårlig netforbindelse.
Hendes børn er for længst blevet voksne, og hendes kæreste er på arbejdspladsen i denne periode. Derfor bliver det ikke til nær så meget kontakt, som læreren er vant til.
"Normalt er jeg meget social. Jeg synger i kor, er forsanger i et band og arrangerer festivaler. Lige nu er alting enten aflyst eller i fare for det. Alt, jeg normalt beskæftiger mig med, er der ikke nu", siger hun.
Derfor sætter hun pris på sine to katte i denne tid, og bliver det alt for ensomt, lader hun tv'et køre.
"Jeg er meget glad for mine to katte, jeg fik i januar", griner hun. "Det betyder noget, når én sætter sig på mit skød. Og normalt slukker jeg tv'et, hvis jeg ikke ser aktivt med. Nu er det rart og trygt, at det kører i baggrunden".
Da eleverne i 3. klasse fortsat skal vænne sig til situationen med nødundervisning, arbejder klassen også i næste uge uden videokontakt, men gennem chat, dagbøger og digitale afleveringer. Til gengæld får Lisbeth Reinholdt set lidt til sine team-kolleger.
"Hver dag har vi team-møde klokken 10, der varer tre kvarter. Det er virkelig rart at kunne se hinanden over video. Det giver noget ekstra sammenlignet med, hvis vi kun skriver med hinanden - særligt nu, når jeg sidder alene", siger hun.
Efter uni-login-angreb: Hul igennem igen
DLF-rådgivning: "Ingen henvendelser - ligesom lockouten"
I rådgivningen om psykisk arbejdsmiljø i Danmarks Lærerforening er der også stille i disse tider, fortæller arbejdsmiljøkonsulent Lars Lidsmoes:
"Vores rådgivningssamtaler er faldet meget drastisk. Folk henvender sig overhovedet ikke i samme grad, som de gjorde tidligere. Jeg har booket ti rådgivningssamtaler i denne uge, men har kun taget én. Det samme gælder min kollega, jeg har skrevet med", siger han efter første uge med lukkede skoler og tilføjer:
"Det er svært at give en entydig forklaring på det. Det samme skete under lockouten. Det er som om, at når der kommer noget ekstraordinært, retter man sin opmærksomhed mod det - og at andet man bokser med, træder i baggrunden".
Samtidig lægger han vægt på, at der stadig kun er gået en uge, hvor lærere har arbejdet fra hjemmefronten, og at billedet måske ændrer sig, hvis myndighederne befaler skolerne lukket i længere tid.
Norsk lærer blogger om ensomheden
I Norge findes der også lærere, der mærker ensomheden i denne tid. En af dem er Merete Henden, der blogger på uttdanningsnytt.no om sit lærerliv.
Den norske lærer var lige blevet klar til at komme på arbejde efter en kræftsygdom. På sin blog beretter hun, hvordan det føles at være isoleret fra kolleger og venner under corona, og hun kommer samtidig med gode råd til, hvordan man kan håndtere de udfordrende vilkår.
Læs mere her.