Ytringsfrihed
BeritK
Ytringsfrihed: Sådan må du udtale dig om din arbejdsplads
Der er ikke et klart svar på, hvornår du må udtale dig kritisk om din arbejdsplads, men Justitsministeriet har udgivet en vejledning, som kan fungere som en tjekliste for, hvad der er i orden, og hvad du skal holde dig fra.
Hvornår må du ytre dig kritisk om din arbejdsplads i offentligheden, og skal du
spørge din ledelse, før du deler din holdning eller oplevelse?
Det er nogle af de spørgsmål, som en vejledning fra
Justitsministeriet om offentligt ansattes ytringsfrihed prøver at give svar på.
Fire konkrete råd
Offentligt ansatte har en udstrakt ytringsfrihed. Det
betyder, at de som udgangspunkt ”ikke kan afskediges, degraderes eller på anden
måde mødes med negative konsekvenser på grund af deres ytringer”.
I vejledningen finder man fire konkrete råd til, hvornår man
som offentligt ansat må udtale sig, og hvornår man skal passe på.
• Man skal gøre det klart, at man udtaler sig på egne vegne
og ikke på myndighedens vegne.
• Man må ikke bryde sin tavshedspligt.
• Man må ikke udtale sig på en freds- eller æreskrænkende
måde, f.eks. ved at fremsætte injurier.
• Man må ikke udtrykke sig i en urimelig grov form eller
fremsætte åbenbart urigtige oplysninger om væsentlige forhold inden for ens
eget arbejdsområde.
Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed
Justitsmininsteriet udgav denne vejledning (pdf) i 2016.
”Holder man sig inden for disse rammer, må man som
udgangspunkt sige, hvad man vil. Det gælder, selv om man udtaler sig kritisk
over for sin arbejdsplads. Det gælder også, selv om man ikke først har rejst
kritikken internt eller i øvrigt orienteret sin ledelse”, står der i
vejledningen.
Vær varsom, hvis du er tæt på ledelsen
Man skal dog være varsom, hvis man sidder tæt på
myndighedens ledelse. Man skal tage hensyn til myndigheders ”interne beslutningsprocesser”
og ”funktionsevne” i vurderingen af, hvordan man gør det.
I vejledningen er der fem punkter man kan tage i betragtning, før man beslutter, om man vil ytre sig.
• Hvis man sidder i en central position og har været med i
beslutningsprocessen, skal man være varsom med at udtale sig.
• Ytrer man sig før, beslutningen er taget, kan ytringen have
større skadevirkning, end hvis ytringen kommer efter beslutningen er taget.
• Man har som offentligt ansat vidtgående ret til at udtale
sig om resursespørgsmål, som kan have væsentlig betydning for arbejdspladsen –
fx ved nedskæringer.
• En offentligt ansat har lov til at rejse en kritik offentligt
uden først at have rejst kritikken internt. Vejledningen påpeger dog, at det
kan være hensigtsmæssigt og fornuftigt først at rejse krikken internt, hvis man
ønsker at forbedre forhold, man finder kritisable.
Whistleblower
Hvis du ikke ytrer dig, må du så give fortrolige papirer videre til fx pressen?
Offentligt ansatte har en såkaldt meddeleret.
”Det betyder, at offentligt ansatte har ret til at give
pressen og andre eksterne parter oplysninger i tilfælde, hvor der kan være
spørgsmål om ulovlig forvaltning eller anden uredelighed i den offentlige
forvaltning – f.eks. åbenbart misbrug af offentlige midler. Sådanne ytringer betegnes
nogle gange også som 'whistleblowing'”, står der i vejledningen.
Hvis du videregiver fortrolige oplysninger, skal du være
opmærksom på, at det er strafbart at videregive fortrolige oplysninger, ”hvis
videregivelsen ikke varetager en åbenbar almen interesse eller eget eller
andres tarv”.
Gør den ikke det, kan man blive fyret for at have videregivet
oplysninger.
Selv om du kun ytrer dig inden for rammerne af Justitsministeriets
vejledning, så kan der være tilfælde, hvor følgevirkningerne af ytringer fører
til så store samarbejdsvanskeligheder, at du alligevel oplever sanktioner fra
ledelsen.
I så fald skal man kontakte sin faglige organisation, lyder
anbefalingen i vejledningen.