Elever skal føle sig som matematikere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Opdeling efter fagligt niveau, som ofte praktiseres i matematikundervisningen i engelske skoler, har ingen bevislig positiv effekt på elevernes motivation til at lære matematik - tværtimod virker det demotiverende for de elever, som havner i klassen med det lave niveau. Heller ikke opdeling efter køn har nogen positivt målbar effekt - tværtimod kan rene drengeklasser forstærke »rod-kulturen«. Derimod virker undervisningsmetoder, der giver eleverne en opfattelse af sig selv som »matematikere«. Det handler om at skabe klassemiljø med omsorg, støtte og masser af udfordringer med opgaver, som er udfordrende og underholdende, samtidig med at de giver eleverne en dybere forståelse af det matematiske emne. Brugen af it, blandt andet i form af interaktive tavler, kan styrke motivationen, og det samme kan en gang hurtig fælles hovedregning som start på hver matematiktime. Men, hedder det i reviewet fra det engelske EPPI-center:
»Strategierne . kræver alle et højt fagligt niveau og ekspertise«. »Det er ikke strategier, som lærere blot kan implementere uden løbende støtte og uddannelse«.
Forskerne bag reviewet, som er en gennemgang og validering af 25 undersøgelser af matematikundervisningen for 14-16-årige i England, peger på, at lærerne skal have mulighed for at arbejde sammen med andre matematiklærere om at udforske og evaluere egne forsøg med forskellige undervisningsstrategier.
Rapporten »A systematic review of strategies to raise pupils' motivational effort in Key Stage 4 Mathematics« kan læses på EPPI-centrets hjemmeside http://eppi.ioe.ac.uk