Eksamensangst kan afhjælpes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En gruppe unge briter, der havde gennemgået et program, hvor de ved hjælp af kognitiv adfærdsterapi blev trænet i at bekæmpe stress og angst, klarede deres afgangsprøve i gennemsnit et engelsk karaktertrin bedre end en kontrolgruppe, der ikke havde fået træning i at bekæmpe eksamensangst.

»Hvis blot det at få styr på nerverne under eksamen kan hæve en præstation ved for eksempel en studentereksamen fra 7 til 9 hos en elev, der tidligere har lidt af svær eksamensangst, så er det jo noget, der kan få betydning for hele personens uddannelsesmæssige fremtid!« skriver »Forskningsnyt fra Psykologi« i sin præsentation af det britiske forskningsresultat.

E. Keoghs, F.W. Bonds og P.E. Flaxmanns artikel »Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: outcomes and mediators of change« er offentliggjort i tidsskriftet Behaviour Research and Therapy. En dansk præsentation af resultaterne kan læses i »Forskningsnyt fra Psykologi«, Aarhus Universitet, april 2007