... dengang for 20 år siden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På vej til helhedsskolen Debatten om fremtidens skole er blevet landsomspændende. Vi kan ikke komme i tanker om en avis af rimelig størrelsesorden, som ikke har befattet sig med emnet.

Skønt der hersker en vis forvirring med hensyn til betegnelsen for den skole, der toner frem (heltidsskolen, heldagsskolen, helhedsskolen), er hovedtanken tilsyneladende annammet. Vi er i færd med at udvide skolebegrebet hen imod et lokalt kulturcenter, som holdes åbent fra morgen til sengetid, og som ud over undervisning tilbyder en lang række aktiviteter for alle aldersgrupper. Og vi er så småt ved at lægge misforståelserne bag os. Vi taler jo ikke om at sprede den kendte skole ud over hele dagen. Når undervisningspligten er tilgodeset, drejer det sig om tilbud af aktiviteter. Begribeligvis skal ingen tvangsindlægges til noget.

Folkeskolen nummer 20, maj 1987

Kvalificeret undervisning - faglig ekspertise Sikring og udvikling af relevante undervisningstilbud og lærernes faglige ekspertise var temaet i den mest omfattende og engagerede debat på årets generalforsamling. At netop dette emne optog deltagerne så stærkt, er meget forståeligt.

Voksenspecialundervisningen har i de senere år været præget af større eller mindre brud med (forsorgs)traditionerne. Nye elevgrupper har meldt sig med behov for nye samarbejdsrelationer såvel mellem lærere med forskellige faglige specialer som mellem lærergruppen som helhed og andre fagområder.

Foreningen har en vigtig opgave i at deltage aktivt i denne udviklingsproces, hvor alle elever sikres en kvalificeret, relevant undervisning givet af lærere med den nødvendige faglige ekspertise

AviS81 nummer 4, maj 1987

Fremtidens husholdningslærer Husholdningslærerens håndværk og viden udnyttes blandt andet - i undervisningen i kost og ernæringsfag, forbrugerfag og bolig- og rengøringsfag på mange niveauer - i konsulentarbejde i organisationer, virksomheder, forbrugeroplysning, kommuner, amter og statslige organisationer - i rengøringsledelse og planlægning - i ledelse og undervisning i »pædagogiske« køkkener - i produktudvikling og -formidling i virksomheder. Husholdningslæreren kan bruges endnu flere steder.

Husholdningslæreren nummer 8, maj 1987