... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ferieaftale for lærere.
Der eksisterer i dag ingen egentlig ferieaftale for lærere ved specialundervisningen for voksne. De er omfattet af folkeskolens ferieordning, som bygger på den opfattelse, at lærere holder ferie i juli måned. De andre skoleferiedage, som benævnes ferie, er altså ikke ferie for lærerne i ferielovens forstand. Lærerne er som tjenestemænd i øvrigt heller ikke omfattet af ferieloven og kan således oppebære fuld løn i ferien i det første år efter ansættelsen, uanset at de ikke har optjent fuld ferieret eller fuld feriegodtgørelse i henhold til ferieloven. Det er den samme undtagelse fra ferieloven, der bevirker, at en tjenestemandsansat lærer ved fratrædelsen ikke er berettiget til 12,5 procent feriepenge.
aviS81, Generalforsamlingssærnummer, april 1988
Listeria i mælk og ost.
Listeria monocytogenes er en mikroorganisme, som kan give anledning til infektion hos specielt udsatte befolkningsgrupper. Infektionen - listeriose - er sjældent forekommende, men præget af et alvorligt sygdomsforløb. Mange undersøgelser har påvist listeria i rå mælk, men bakterierne vil ikke overleve en korrekt pasteurisering. Den tilbagevendende debat om det ønskelige i at undlade varmebehandling af konsummælk må derfor blankt afvises under tilbørlig hensyntagen til befolkningens sundhed: Indtagelse af rå mælk og produkter heraf vil altid være forbundet med en vis risiko.
Husholdningslæreren nummer 6, april 1988
Lærerjobbet skal gøres attraktivt.
I perspektivudvalgets rapport Pejling og Perspektiv kommer man i de generelle overvejelser ind på lærerens uddannelse. En læreruddannelse vil også fremover være en nødvendig forudsætning for de mennesker, der sammen med eleverne varetager hovedparten af skolens virksomhed, men skolens åbning og dens udvidede funktion i børnenes og lokalsamfundets liv vil gøre det naturligt, at mange får deres gang på skolen. En forudsætning for at få velegnede mennesker til at tage sig af eleverne i skolen er ikke kun, at de er fagligt veluddannede, men også at samfundet gør det attraktivt at være med til at udvikle børnene både menneskeligt og fagligt. For mange af de gode lærere er velegnede til at varetage mange andre funktioner i samfundet.
Folkeskolen nummer 17, april 1988