Anmeldelse

Unge Pædagoger nummer 2/2007

Unge Pædagoger nummer 2/2007

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foreningen Unge Pædagoger har i de senere år holdt et vågent øje med praktikken i læreruddannelsen. Og diskuteret den, senest med dette nummer af tidsskriftet, som helt er helliget praktik under overskriften "Praktik i læreruddannelsen 2".

Fakta:

Titel: Unge Pædagoger nummer 2/2007

Type: Tidsskrift

Forlag: Unge Pædagoger

Nummeret indeholder syv selvstændige artikler. Tre af dem refererer til større eller mindre udviklingsprojekter - Skive Seminarium, Silkeborg, Københavns Dag- og Aftenseminarium - mens resten af artiklerne primært er teoretisk diskuterende.

Alle artikler er imidlertid, ud fra forskellige vinkler, stærkt fokuserede på teori/praksisforholdet i læreruddannelsen og kan dermed direkte og indirekte benyttes i den stadig væsentligere diskussion om den forventede "treklang" i læreruddannelsen, nemlig at vi er forpligtet på, at vi forventer, og at vi tror på et samspil mellem linjefag, pædagogiske fag og praktik.

Den nugældende læreruddannelseslov er gået endnu et skridt i dén retning. Treklang-skruen har fået et par vrid til. Men spørgsmålet er nok grundlæggende, om der ikke skal mere radikale ændringer til. Undersøgelser indikerer ganske tydeligt, at der i det hele taget er for lidt praktik i læreruddannelsen og for lidt professionsrettet metodik i seminarieundervisningen. Kunne vi få mere af dét i læreruddannelsen, ville det samtidig være relevant og muligt at skrue op for det rent teoretiske niveau i uddannelsen.

Til denne - måske - fremtidige diskussion egner sig især to af tidsskriftnummerets artikler. Dels René B. Christiansens "Teori-praksis-forholdet i læreruddannelsen - muligheder og problematikker". Dels Annette S. Gregersen og Britt Due Tiemensmas artikel "Professionskompetencer i læreruddannelsen - om mulige relationer mellem teori og praksis".