... dengang for 20 år siden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Styrkeforhold mellem parterne.

I foreningssammenhæng sker der meget spændende i år: Speciallærerforeningen fylder ti år, den amtskommunale specialundervisning for voksne får nye styrelsesregler, og et formaliseret tillidsmandssystem vil sandsynligvis se dagens lys.

Noget af det første, der vil berøre foreningen i år, er dog de forestående aftaleforhandlinger.

Finansministeren og centralorganisationerne skal inden den 1. april søge at nå til enighed om vores løn- og ansættelsesvilkår for de næste par år. Uanset indholdet i de argumenter, der bliver fremført undervejs, vil resultatet altid afhænge af styrkeforholdene mellem de forhandlende parter.

Leif Sort, formand

aviS81 nummer 1, januar 1991

Så går vi i gang.

Formand Inge Jacobsen skriver blandt andet i lederartiklen:

»Mit nytårsønske for 1991 skal være, at vi i Ernærings- og husholdningsøkonomforeningen vil danne nye og styrke gamle kollegiale netværk på kryds og tværs af uddannelser, job, karriere og alder. Vi har brug for at pleje og udvikle vores faglige ståsted, så vi i fremtiden styrker vort fags prestige og position på arbejdsmarkedet - også i samarbejde med andre faggrupper.

Husholdningsbegrebet kædet sammen med miljø, resursebevidsthed og sundhed er en tankegang, der er fremtid i, når det gælder et godt liv. Det forpligter os i vores borgerliv og i vores arbejdsliv«.

Ernærings- og husholdningsøkonomen nummer 1, januar 1991

Lærerløse timer.

Hver tiende skoletime i folkeskolen har ingen eller i bedste fald tvivlsom undervisningsmæssig værdi. Hver tiende time er eleverne nemlig uden deres sædvanlige lærer. Kun i halvdelen af timerne skyldes det uforudsigelig sygdom blandt lærerne. På basis af oplysninger fra Undervisningsministeriet har Skole og Samfund beregnet, at den svigtende undervisning for en gennemsnitlig 6. klasse i folkeskolen betyder tre tabte timer om ugen eller 120 timer på årsbasis. Heraf klares i gennemsnit de 85 af en læreruddannet vikar, 17 timer af en ikke-uddannet vikar, otte timer er klassen under opsigt, men uden undervisning, og endelig bliver klassen sendt hjem i ti timer.

Folkeskolen nummer 5, januar 1991