Lærere og kunstnere tænker forskelligt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan håndterer man en klasse, der ikke vil holde pause, når klokken ringer? Det spørgsmål har to lærere fra Nørup Skole i Vejle måttet forholde sig til, da de sidste forår fik besøg af The Animation Workshop. Projektet gik ud på at integrere dansk og matematik i den kunstneriske udtryksform animationsfilm.
Ifølge en ny forskningsrapport »Animationsværksted: Integration af kreative og boglige fag i undervisning« viser projektforløbet, at eleverne har fået stort kognitivt udbytte både emotionelt og intellektuelt. Rapporten fortæller også, at der er en kulturkløft mellem den måde, lærere og kunstnere tænker på, når de samarbejder i projekter.
Læs forsker Tatiana Chemis artikel »Magien ved anvendelsen af kunst i undervisning«. Herfra er der også link til rapporten