Anmeldelse:

Kurz gesagt - gut gemacht!

Mette Hermann og Mathilde Sinding har et bud på, hvordan grammatikundervisningen også kan gribes an med bogen Kurz gesagt - En mundtlig tysk grammatik. Spørgsmålet er blot: Er det en teoretisk utopi eller noget, der fungerer i praksis ?

Da denne bog dumpede ind ad brevsprækken, var jeg ved første øjekast ikke helt tændt på idéen: En grammatik, hvor fokus ligger på mundtlighed. Et paradoks vil nogen måske mene - jeg selv inklusive på omtalte tidspunkt. For hvordan gør man egentlig det, altså laver grammatikundervisning i tysk med et mundtligt fokus?

Fakta:

Kurz gesagt - En mundtlig tysk grammatik

Forfattere: Mette Hermann og Mathilde Sinding

340 kroner

Fås også som ibog. Kontakt forlag for information om pris.

172 sider

Forlag: Columbus

Jeg satte mig for at prøve - endda på nogen, der måske ligger lige i underkanten af målgruppen - mine to 8. klasser. Første kapitel om ordklasser lagde vi ud med, og det gik mod forventning ikke, som mit skeptiske jeg havde i tankerne: Mine elever gik nemlig til opgaverne ivrigere, end jeg havde forestillet mig.

De traditionelle træningsopgaver, som vi kender fra grammatikportaler og udfyldningsopgaver, er ikke repræsenteret i bogen. Til gengæld byder 'Kurz gesagt' på noget andet: Enkle opgaver - ofte iagttagelsesopgaver - i begyndelsen af kapitlet for bagefter at brede det grammatiske fokus ud til de mere kreative øvelser.

For eksempel virkede opgaven "Beskriv dig selv ud fra de syv ordklasser, illustrér efterfølgende med simple tegninger, skriv ordklasser på" langt mere motiverende på mine to klasser end udfyldnings- og portalgrammatik gør. Senere var de på ordklassejagt i billeder, de havde taget rundt på skolens område. Der blev formuleret sætninger på tysk, lavet liste over tyske gloser til billederne og med ordklasse på. Kurz gesagt blev der arbejdet med en anden iver og glæde, end hvis vi havde angrebet samme emne med den kommunalt indkøbte grammatikportal. Ikke en eneste gang hørtes “Åh nej, grammatik”.

'Kurz gesagt' er præsenteret som en overgangsgrammatik med fokus på mundtlighed til overbygningen samt 1. g og 1. hf på B-niveau. Dette holder også, men mange elever vil nok have brug for at skrive ned undervejs for at fastholde systematikken, når de for eksempel træner ordstilling i hovedsætninger eller lignende.

Bogen er efter min mening værd at have på hylden i materialesamlingen, for her er så meget inspiration at hente, mens den samtidig er opbygget med en tydelig stilladsering og progression inden for hvert kapitel.

Hvis man læser forordet til bogen vil man finde ud af, at der på forlagets side også findes supplerende opgaver til hvert eneste af bogens kapitler. Dette er intet mindre end en gave. PDF’er i form af diverse spil, kommunikative øvelser (spørg og svar, quiz og byt) og krydsord ligger lige klar til dig, helt uden login. Men også spil med spilleplade, og hvor elevernes indbyrdes kommunikation er nødvendig for at spille videre, findes der flere af. Brug endelig tid på at kigge det hele ordentligt igennem. Her ligger guldet nemlig også begravet! Lige til at printe og klippe ud. Sådan! Kurz gesagt ist einfach gut gemacht.