Guide
Illustration: Anna Parini
Sådan skaber du fælles udvikling på teammødet
Her får du lærerens og lektorens bedste tip til at få et større udbytte ud af jeres teammøde.
Læreren
- Vær klar på, hvad man vil med de enkelte dagsordenpunkter. Er det en beslutning, en drøftelse eller en orientering? Det kan hjælpe i udvælgelsen af, hvad det er vigtigt at få talt om.
Vær nysgerrig og se teammøderne som en mulighed for at spørge ind til hinandens praksis. Ikke for at bedømme, om noget er godt eller skidt, men for at berige hinandens praksis. Det er lettere sagt end gjort.
Når der kommer nye kolleger til, så husk hinanden på, at det er alles ansvar at holde liv i teammøder, så hjælp de nye. Introducer nye kolleger til, hvordan man gør på jeres skole, og undersøg, om de nye har greb med, som kan komme i jeres fælles værktøjskasse.
Tip til samtalemodeller
- Reflekterende team: En fokusperson har et fagligt tema/ fokus. Man strukturerer samtalen omkring at lytte, spørge og reflektere.
- Domænesamtale: Teamet drøfter det faglige tema med afsæt i domænerne (kontekster) refleksionens, det æstetiske og produktionens domæne.
- ABC modellen: Teamet inddeles i A, B, C hvor A starter med at samtale om et fagligt fokus, B lytter og noterer. Derefter taler B’erne om, hvad de har hørt, A’erne er optaget af, og hvad de bliver inspireret til/ af. C’erne samler op på samtalen med de pointer, der har været bragt i spil, og som der skal arbejdes videre med.
- Udretterdagsorden: En skabelon, hvor man fra start får kategoriseret punkterne til dagsorden, så det bliver tydeligt, hvad der er et beslutningspunkt, et orienteringspunkt og et punkt til fælles drøftelse og reflektion.
- Spiralrunden: Først en runde på tid, hvor alle høres om det specifikke emne. Så en anden runde på tid, hvor man kan koble sig på pointer fra første runde. Og sådan kan det fortsætte for at få flest mulige ideer eller synspunkter frem