Specialundervisning
Alphotographic
Kommunerne bruger milliard på at køre børn i skole
Antallet af børn i specialundervisning er stigende. Det samme er udgifterne til taxakørsel fra hjem til skole.
Kommunerne bruger 1,4 milliarder kroner om
året på at køre elever i skole.
Det er penge, der særligt går til
taxakørsel for elever i specialtilbud, og beløbet er stigende.
Det skriver Politiken.
"Vi gør børnene og de unge en
bjørnetjeneste, hvis ikke vi i samarbejde med forældrene påtager os opgaven at
understøtte, at flest muligt lærer at transportere sig selv. Der står ikke en
taxa og venter på dem, når de går ud af skolen", siger Morten Mandøe, cheføkonom
og direktør i KL, til avisen.
I alt er det samlede folkeskolebudget på
omkring 50 milliarder kroner.
Beløbet er kommet frem i en opgørelse fra
Kommunernes Landsforening, og det skriver sig ind i den aktuelle debat om, hvor
meget det specialiserede område skal fylde i forhold til folkeskolen.
De seneste år er flere og flere elever
blevet sendt i specialtilbud, som derfor fylder en større del af
skolebudgetterne.
Det er en bekymrende udvikling, mener KL.
Hvis flere elever i specialtilbud løftes
tilbage til den almene folkeskole, vil pengene kunne bruges på den almene
undervisning, siger Morten Mandøe.
I Aarhus Kommune brugte man i 2022 70
millioner kroner på kørsel af elever til specialklasser og specialskoler i
forhold til 53 millioner kroner i 20216.
Også Københavns Kommune brugte sidste år 70
millioner kroner på at køre elever i specialklasse eller specialskole mod
omkring 33 millioner kroner for fem år siden, skriver Politiken.
Børne- og ungdomsborgmester i København,
Jakob Næsager (K), vil nedbringe beløbet og flytte pengene mod undervisningen.
Hos formanden for det faglige netværk af
specialskoleledere i Skolelederforeningen, Miguel Svane, bakker op om at
udgifterne til kørsel skal nedbringes.
Men han påpeger, at mange af børnene bor
langt fra specialskolerne, og at de har retskrav på at blive kørt i skole.
Det er i følge hans vurdering kun et
mindretal af børnene i specialtilbud, der selv vil kunne tage offentlig
transport. Risikoen er, at børnene ikke kommer i skole.
Derfor skal der ses på højere grad af
fælleskørsel, siger han til Politiken.
/ritzau/