Drenge dyrker også tøse-mobning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er kun minimal forskel på drenge og piger, når det gælder de mere indirekte former for mobning, hvor man dropper et venskab, lukker en enkelt ude af legen eller spreder rygter. Statistisk set står drengene for en større del af den direkte, fysiske aggression end pigerne, men myten om, at pigerne til gengæld dyrker den indirekte aggression meget mere, holder ikke.
Det viser en stor amerikansk meta-analyse af et meget stort antal undersøgelser. Meta-analysen viser også, at der er en tæt sammenhæng mellem de to former for aggression - børn, der er meget voldelige, har også en øget tendens til indirekte aggressioner og omvendt. Denne sammenhæng er større hos drenge end hos piger.
Et andet hovedresultat af analysen er, at begge former for aggression og mobning hænger tæt sammen med forskellige typer af psykiske problemer. Adfærdsvanskelige børn har tendens til at være direkte aggressive, mens børn med depressioner og lignende foretrækker den mindre direkte konfrontation. Direkte aggression ses ofte i forbindelse med dårlige sociale kompetencer, mens indirekte konfrontation ofte følges med gode sociale kompetencer - formentlig fordi det at lukke nogen ude fra fællesskabet og sprede rygter kræver, at man har kammerater.
N.A. Card, B.D. Stucky, G.M. Sawalani og T.D. Little: »Direct and Indirect Aggression during Childhood and Adolescence: A Meta-Analytic Review of Gender Differences, Intercorrelations, and Relations to Maladjustment« (Child Development Vol. 79, Issue 5)