Debat
Med forkortede skoledage er det op til skolebestyrelsen at bestemme om pengene skal gå til SFO eller tolærerordning, men det burde være en politisk beslutning, skriver formand for Forældrenes landsorganisation Signe Nielsen.
Foto: privat
Forældreorganisation: Folkeskoleaftalen skaber discountudgaver af børnenes sfo’er og klubber
Der er mange gode tiltag i den nye folkeskoleaftale, men når politikerne forkorter skoledagen, glemmer de at tilbageføre resurser til fritidstilbuddene. Det går ud over vores børns vigtige trivsel, når kvaliteten i sfo’en og klubben bliver forringet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Danmark har i mange år haft en helt særlig tradition for
stærke børne- og ungefællesskaber i SFO, fritidshjem og klub, og med
folkeskolereformen i 2014 blev især sfo’erne i den grad underlagt en
skoledagsorden.
Formålet blev her, at fritidsdelen af børnenes dag skulle være
en understøttelse af undervisningsdelen. Der blev fjernet 1.5 milliarder fra
sfo’er og klubber og lagt ind i folkeskolen, fordi skoledagen jo blev længere.
Det kom der amputerede fritidstilbud ud af.
Nu hvor skoledagen så forkortes igen, kommer pengene ikke
retur til sfo’erne og klubberne. I en tid med stigende mistrivsel, vælger
regeringen at skære i lige præcis de tilbud, som gør en forskel for rigtig
mange børn og unge.
Vi sætter folkeskolen fri, men underlægger fritiden så
dårlige rammer, at den risikerer at uddø.
Fritidspædagogikken er vigtig
Tiden for et barn i SFO eller klub er noget helt unikt. Det
er her, børnene kan indgå i fællesskaber, som kan være sværere for dem i en
skolekontekst.
Alle børn får en rolle og bliver set, fordi de ikke bare omgås
af frivillige i en forening, men af uddannede pædagoger, som med deres
faglighed har øje for, hvordan alle kommer med i fællesskabet.
Det er præcist
den slags, som der ikke vil være plads til, hvis vi ikke snart får en regering,
som prioriterer, at fritidspædagogikken har en kvalitet i sig selv.
Det må ikke blive en konkurrence
I den nye folkeskoleaftale er forældrerådene i sfo stadig
underlagt en skolebestyrelse, så når nu debatten skal køre om kortere skoledage i skolebestyrelsen, vil pengene så blive afsat til to lærertimer eller til den
ekstra åbningstid i sfo’en?
Jeg er som formand for Forældrenes
Landsorganisation (Fola) uforstående overfor, at regeringen ikke tager ansvar
for denne problematik, men vælger at lægge ansvaret ud lokalt i de enkelte
skolebestyrelser.
Vi ved, at der er brug for tolærertimer, men vi ved også,
at sfo’erne mangler ressourcer. Her er der i gennemsnit én pædagog til 18 børn.
Det gode børneliv må ikke blive til en konkurrence om ressourcer mellem skole
og fritid, for så taber børnene i sidste ende.
Sidste år var mange kommunale sparekataloger fyldt med
lukninger af de lokale klubtilbud eller nedskæringer til kun at have åbent en
dag om ugen. Det betyder, at børn fra 3. klasse går hjem til skærmen alene
efter skole.
Jeg frygter, at den tendens kun vil blive forstærket med den nye
folkeskoleaftale.
Sæt sfo'erne fri
Hvis fritidspædagogikken skal have mulighed for at udfolde
sit fulde potentiale for at skabe den gode trivsel for vores børn, skal den
helt fri af den uddannelses- og undervisningsfokuserede tænkning, som vores
folkeskole med rette skal udfolde.
I Fola bakker vi op om de ændringer, der lægger op til mere frihed og fordybelse i
folkeskolen. Men det springer i øjnene, at der i folkeskoleaftalen slet ikke er fokus
på SFO og klub.
Det er symptomatisk, men også forståeligt, for fritiden rummes
ikke naturligt i programmer for folkeskolen. Derfor bør vi bruge anledningen
til også at sætte fritiden fri, ligesom vi er i gang med at gøre med skolen.
Lad os arbejde sammen for at sikre, at vores børns fritid
ikke forbliver i skyggen af skolen, men får den opmærksomhed og det
selvstændige fokus, den fortjener.
Det sker bedst med en visionær lovgivning,
og det kræver, at fritiden ikke skal kæmpe med skolen om de knappe resurser.
Kun på den måde, kan vi bedst understøtte vores børns værdifulde
fritid.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk