STU-elever vil blandt andet gerne vide, hvordan man er en god kæreste, og hvordan taler man med sin kæreste om grænser.
Roman Kraft/Unsplash
STU-skoler får nu anbefalinger til deres seksualundervisning
For unge med særlige behov kan seksualundervisning være udfordrende, da de kan have forskellige forudsætninger og viden om seksualitet. Nu har en arbejdsgruppe barslet med anbefalinger til, hvordan lærere på STU-skoler kan gribe undervisningen an.
Selv om der ikke er lovkrav om, at seksualundervisning skal
indgå i STU-elevers uddannelsesforløb, kan de i lighed med andre unge have brug
for viden om seksualitet, grænser, samtykke og køn. Det kan blandt andet
mindske risikoen for, at de sætter sig selv i situationer, hvor de kan blive
udsat for overgreb eller udsætte andre for overgreb uden at vide det.
Det kan imidlertid være svært at tilrettelægge
seksualundervisning, da det kan være tabubelagt for både elever og undervisere at
tale om seksualitet. Derfor kommer en arbejdsgruppe nedsat af
Undervisningsministeriet nu med en række anbefalinger til metoder, didaktik og
fagligt indhold, som undervisere kan anvende.
Underviseren kan afstemme forventningerne
Arbejdsgruppen peger blandt andet på, at et åbent og trygt
læringsmiljø kan understøttes ved, at underviseren afstemmer forventningerne
med eleverne og etablerer en fortrolig atmosfære i undervisningen, hvor de
føler sig trygge ved at stille spørgsmål og diskutere følsomme emner.
Samtidig kan undervisningen omfatte øvelser og
virkelighedsnære scenarier for at gøre den konkret og meningsfuld for eleverne.
Det kan for eksempel gøres ved at inddrage rollespil, videoer og dialogspil.
Desuden kan gruppebaseret undervisning, for eksempel inddelt
i forhold til erfaring, interesser og funktionsnedsættelse, bruges målrettet
til at understøtte elevernes erfaringsudveksling og læring.
Dialog med eleverne kan skabe engagement
STU-elever ønsker grundlæggende at få samme information om
sex og seksualitet som andre unge, men de har ofte brug for at få uddybet nogle
temaer i relation til deres særlige situation.
”Undervisningsindholdet kan med fordel drøftes med eleverne,
så underviseren får en bedre forståelse af, hvad der optager dem. Dialogen kan
også bidrage til at skabe engagement i undervisningen”, hedder det i
anbefalingerne.
Der er mange emner vedrørende seksualitet, undervisere kan
tage fat i, og det kan være svært at få et overblik over alle de relevante
emner. Arbejdsgruppen har derfor udarbejdet en stribe forslag, der indeholder
emner som anatomi og fysiologi, sex og seksualitet, følelser og kommunikation
samt kæreste og relationer.
”Det er ikke hensigten, at underviseren skal inkludere alle
emner i undervisningen, men derimod at give inspiration til emner, som det kan
være relevant at inddrage. Undervisningen handler dog ikke kun om at undervise
i specifikke emner, men også om at udvikle elevernes forståelse af egen
seksualitet og forudsætninger for at udleve deres seksualitet trods en
funktionsnedsættelse”, skriver arbejdsgruppen.
Ledelsen kan sætte kursen
Arbejdsgruppen bringer også en mangfoldig oversigt over
relevante undervisningsmaterialer og inspirationskilder som spil, film,
podcasts og hjemmesider, så undervisere har noget konkret at tage afsæt i.
Derudover peger arbejdsgruppen på, at ledelsen på den
enkelte institution kan understøtte etableringen af et fagligt miljø og en
kontinuitet i undervisningen ved at prioritere seksualundervisning, så man
undgår man, at det bliver den enkelte underviser, som har ansvaret for, at
eleverne modtager seksualundervisning.
Uddannelsesinstitutionen kan således udarbejde en
seksualpolitik, som beskriver skolens didaktik og undervisningsindhold.
”Det skaber en ramme og en fælles faglig forståelse af
institutionens eventuelle arbejde med seksualundervisning”, skriver
arbejdsgruppen.
Arbejdsgruppen
Arbejdsgruppen blev nedsat som en del af den aftale om flere
rettigheder til eleverne og bedre tilrettelæggelse af STU, som et bredt flertal
i Folketinget indgik i 2022. Den bestod af otte medlemmer, som tilsammen
repræsenterede myndigheder, interesseorganisationer og uddannelsessteder:
Socialstyrelsen
Sine Møller, børne- og ungehandicap
Interesseorganisationer
Helene Bagge Grimstrup, Sex og Samfund
Marlene Qvist Simoni, Ligeværd
Sofie Krog, Sammenslutningen af Unge med Handicap
Charlotte Englund, Seksualvejlederforeningen
Vibeke Denert, Lev
Uddannelsessteder
Trine Lynggaard Cervin, Autismecenter Storstrøm (udpeget af
STU-alliancen)
Majbrit Stokkendahl, STU Fredericia (udpeget af det
Kommunale Ledersamråd for STU og VSU)
Et ungepanel med
repræsentanter for de unge i målgruppen har bidraget med unges egne
erfaringer og ønsker ind i arbejdsgruppens arbejde.