Materialet til seksualundervisning tager højde for, at flere elever på specialområdet typisk tilhører en seksuel- eller kønsminoritet.Illustration fra materialets modul om køn og kønsidentitet
Pakke til seksualundervisning på STU er nu klar til lærere og elever
Uge Sex gav en smagsprøve på et nyt materiale til seksualundervisning på STU, FGU og andre specialtilbud. Nu er hele pakken klar. Materialet tager højde for, at forholdsvis flere elever på specialområdet tilhører en seksuel eller kønsmæssig minoritet.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
”Seksualitet og køn kan være vanskeligt at undervise i og
tale om med unge, for det er sensitive, følsomme emner, der kan opleves private
af alle parter. Som fagperson kan man være nervøs for at overtræde de unges
grænser, frygte at skulle dele ud af egne erfaringer eller slet og ret mangle
viden om emnet”.
Annonce:
Sådan skriver Sammenslutningen af Unge med Handicap, SUMH, i den håndbog
til lærere, som indgår i et nyt materiale til seksualundervisning på STU, FGU
og andre specialtilbud. Men alle unge har brug for at blive klogere og
for trygt at kunne tale om seksualitet og køn.
Fem råd til undervisningen
1. Etabler tydelig tryghed
Samtaler om seksualitet kræver, at alle er trygge nok til at
turde spørge og dele tvivl, tanker og udfordringer. Lav altid tryghedsaftaler
med eleverne om fælles spilleregler. Det hjælper også dig til at kunne
undervise eller tale om sårbare emner.
2. Fokuser på accept af mangfoldighed
Undervisning og vejledning bør fremme en forståelse af, at
alle former for seksualitet og identitet er lige værdifulde og gyldige. Det
kræver, at du gransker dit eget sprogbrug og adfærd for, om der gemmer sig
uhensigtsmæssige normer og forforståelser, der kan gøre nogle elever forkerte
eller usynlige.
3. Brug varierede metoder
Alle mennesker lærer bedst ved, at undervisning og samtaler
har varieret indhold og tilgange. Det gælder især elever på STU og FGU, som
måske har problemer med koncentration, overblik og hukommelse. Undlad derfor
kun at ’holde foredrag’, men inddrag elevernes egne erfaringer, viden og
overvejelser.
4. Skab inkluderende læringsmiljøer
Tilgængelighed er ikke udelukkende et spørgsmål om at sikre
fysisk adgang. Det betyder også, at det pædagogiske arbejde i klasserne,
samtalerne og elevernes sociale liv på skolen er muligt for alle at deltage i,
uanset hvilke behov, diagnoser og funktionsnedsættelser de har. Giv plads til
feedback fra eleverne og vær klar til at tilpasse din undervisning eller
vejledning, så du imødekommer elevernes behov og interesser.
5. Formuler en seksualpolitik
Risikoen for seksuelle overgreb og krænkelser er større
blandt mennesker med diagnoser og funktionsnedsættelser. Det kan minimeres ved
at formulere en seksualpolitik med beredskabsplaner og handleplaner..
”Det gælder især unge med funktionsnedsættelser, diagnoser
og særlige behov. De modnes typisk langsommere end andre jævnaldrende og
udforsker senere deres seksualitet og kønsidentitet. De føler sig ofte
anderledes, sætter spørgsmålstegn ved deres køn og identitet og overvejer måske
kønsskifte som en løsning på deres udfordringer”, fortsætter introduktionen.
Undervisningen bør spredes ud over året
Lærere
og elever på STU og FGU har bidraget til udviklingen af det nye
undervisningsmateriale, som SUMH står i spidsen for.
Annonce:
”Unge med handicap kan ikke spejle sig i de unge, som optræder på billeder og i film i
almindelige materialer. Materialerne rammer heller ikke deres kognitive niveau
og personlige interesser. Unge i målgruppen for STU har heller ikke de samme levede
erfaringer som andre unge”, fortalte seksualitetskonsulent
Sofie Krog fra SUHM til folkeskolen.dk/specialpædagogik i april sidste år.
Hun har været med til at skrive og redigere lærerhåndbogen.
Derudover består pakken af undervisningsmoduler, film, en
webapp og et webinar. Håndbogen og webinaret giver lærere en række redskaber og
værktøjer til meningsfulde aktiviteter i deres seksualundervisning.
Modulerne er tilrettelagt, så lærere kan vælge de øvelser,
som passer til deres elevgruppe. Filmene indgår i modulerne, men kan også ses
uafhængigt.
”Det
er vores anbefaling, at seksualundervisningen tilrettelægges jævnt hen over
hele skoleåret, da materialepakken er omfattende. Det giver eleverne mulighed
for at tilegne sig ny viden i et mere hensigtsmæssigt tempo fremfor at gennemgå
materialet i et kompakt forløb omkring uge seks”, skriver SUMH i håndbogens
indledning.
Annonce:
Alle elever tilhører mindst én minoritet
Et af de seks moduler handler om køn og kønsidentitet. Et
emne, som årets Uge Sex-pakke fra SUMH også satte fokus på. Det skyldes, at flere
elever på specialområdet typisk tilhører en seksuel- eller kønsminoritet.
Studier peger for eksempel på, at 15 procent af mennesker med autisme definerer
sig som transkønnede eller nonbinære.
”Som seksuel minoritet kan man opleve diskrimination,
stigmatisering eller at blive gjort usynlig, fordi man ikke kan genkende sig i
det, der repræsenteres i medier, film og litteratur. Det kan føre til såkaldt
minoritetsstress. Det handler om det pres, man udsættes for, når man frygter at
blive ekskluderet, latterliggjort eller forskelsbehandlet”, hedder det i
håndbogen.
Jo flere minoritetsgrupper en person tilhører, desto større
grad af minoritetsstress kan man opleve.
Annonce:
”På specialområdet tilhører alle elever mindst én minoritet,
alene fordi de har diagnoser og funktionsnedsættelser. Nogle tilhører
formodentlig flere minoritetsgrupper i kraft af deres etnicitet, religion,
kønsidentitet, seksualitet eller andet. Elever på STU og FGU kan derfor opleve
minoritetsstress og har typisk erfaringer med at slå sig på samfundets normer -
også i tidligere seksualundervisning”.
Lærere
skal være åbne og fordomsfri
Lærere
behøver ikke være eksperter for at undervise i køn og kønsidentitet,
fastslår materialet. Det vigtigste er at være åben og nysgerrig, lægge
eventuelle egne fordomme til side og indlede en dialog med eleverne.
Det kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Derfor kan lærere
begynde med at se en film, hvor Sofie Krog fra SUMH introducerer emner og
tilgange i seksualundervisning på specialområdet. Også unge fortæller om deres
erfaringer med og ønsker til seksualundervisning, og en lærer skitserer,
hvordan hun griber opgaven an.
Annonce:
Efter filmen kan lærere selv eller sammen med kolleger
reflektere over spørgsmålene:
Hvilke barrierer oplever jeg/vi i seksualundervisningen? For
eksempel berøringsangst, manglende viden og materialer, stor niveauspredning.
Hvor kan jeg/vi finde den nødvendige støtte? For eksempel
kollegial sparring, supervision, rådgivning, opkvalificering, lederinddragelse.
Hvorfor er seksualundervisning vigtigt for min/vores
målgruppe?
Hvordan gør jeg/vi seksualundervisningen tilgængelig for
alle deltagere?
Forslag
til konkret undervisning
Konkret
kan undervisningen i køn og kønsidentitet tage udgangspunkt i en film, hvor
unge fortæller om, hvordan de opfatter deres køn. Derefter taler elever og
lærer om filmen, så eleverne får fælles viden.
Til sidst arbejder eleverne i grupper med refleksioner over
kønsidentiteter: Hvad fortæller hver af de medvirkende om at være i tvivl om
sit køn? Hvad fortæller filmen om biologisk køn, og om hvad pronomener,
ciskønnet, transkønnet og non-binær betyder? Og hvad fortæller den om
forventninger til køn og om at skifte køn?
SUMH
har udviklet undervisningsmaterialet i et samarbejde med LGBT+ Danmark, FGU:elevorganisationen
Modstrøm, seksualvejleder Josephine Egestorp, som underviser
på specialskoler og bosteder, og en række STU- og FGU-skoler. Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet har bevilget 1,2 millioner kroner til opgaven fra
en pulje til at styrke seksualvejledningen på
ungdomsuddannelserne, herunder STU og FGU.