Regeringen vil have teknologiforståelse ind i skolens fag
I et fag som samfundsfag vil folkeskoleelever skulle lære teknologiforståelse, siger digitaliseringsminister.
Teknologiforståelse og digital dannelse.
De ord kan landets folkeskoleelever godt begynde at vænne sig til i undervisningen, hvis det står til regeringen.
For i det stort varslede folkeskoleudspil, som præsenteres i denne uge, har digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) sat sit aftryk.
Eleverne skal være "mere rustede til den digitale tid, vi lever i".
"Derfor er det vigtigt, at børnene får noget teknologiforståelse og digital dannelse, der kan styrke dem og gribe de muligheder, der er med digitaliseringen, og også imødegå de udfordringer og skyggesider, der er", siger Marie Bjerre.
Undervisningen skal give eleverne lyst til at uddanne sig inden for digitalisering, teknologi og it, lyder det videre.
De nærmere detaljer om, hvordan teknologiforståelse og digital dannelse bliver en del af skoleskemaet, vil blive præsenteret senere.
Men Marie Bjerre fortæller, at det både skal handle om at forstå og anvende teknologien.
"Det kan eksempelvis være, at man bruger det i dansk og samfundsfag for at lære om, hvad sociale medier betyder for samfundet, demokratiet og kulturen. Og også hvordan man bruger digitale værktøjer og databaser i selve undervisningen", siger hun.
For digitaliseringsministeren er det vigtigt, at elever lærer at gebærde sig i den virtuelle verden "med samme regler og normer" som i den "virkelige verden".
Der vil videre være et behov for at "øge kompetenceudviklingen" hos lærere, så de er klædt på til at undervise eleverne.
Regeringens kommende folkeskoleudspil fyldte en stor del af statsminister Mette Frederiksens (S) åbningstale i Folketinget tirsdag.
Udspillet er også første initiativ i regeringens frisættelsesdagsorden, hvor der skal være mindre styring fra Christiansborg.
Dele af folkeskoleudspillet, som Mette Frederiksen har pointeret ikke er en ny reform, er løbende blevet beskrevet i pressen.
Eksempelvis har børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) fortalt til Berlingske, at regeringen vil afkorte den samlede undervisningstid fra børnehaveklasse til 9. klasse med de cirka 200 timer.