Debat

Det er ikke fordi, der er uanede timer, men der er til nok til, at vi kan lave skemaer og hjælpe praktiklærerne med det praktiske, klæde dem lidt på i forhold til vejledning og selv deltage i nogle af vejledningerne med de lærerstuderende, skriver Martin Langdal, praktikkoordinator.

Debat: Det er en utopi, at alle kan komme i praktik hos en uddannet praktiklærer

Selvom jeg har sympati for de lærerstuderendes ønske om, at al praktik skal ske med en uddannet praktiklærer, er det ikke økonomisk muligt. I stedet bør vi styrke koordinationen af praktikken og gøre det til et fælles ansvar på skolerne at uddanne fremtidens lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Når vi på min skole har lærerstuderende fra 3. og 4. årgang på læreruddannelsen i praktik, oplever jeg alt for ofte, at de har dårlige fortællinger med i skoletasken. De beretter om, at der ikke var “styr på det” i deres tidligere praktikforløb, og at alt foregik i sidste øjeblik fra praktikskolens side.

Lignende negative praktikhistorier har Lærerstuderendes Landskreds indsamlet en masse af. De viser et billede af, at praktikkens kvalitet er alt for afhængig af, hvilken praktikskole man som lærerstuderende tilfældigvis kommer ud på.

Jeg synes, at det er et helt vildt vigtigt fokuspunkt, og jeg deler de studerendes vision om en ensartet kvalitet i praktikken. Derfor kan jeg godt forstå, at Lærerstuderendes Landskreds ønsker sig uddannede praktiklærere til alle lærerstuderendes praktikker.

Men selvom ønsket er sympatisk, er jeg ikke enig i, at det er det rette sted at sætte ind her og nu. Jeg mener, det vil være langt mere effektivt at styrke praktikkoordinatorerne på den enkelte skole.

Praktikkoordinatoren har nøglen til den gode praktikoplevelse

Alligevel har ønsket forplantet sig, og da jeg var til møde med forvaltning, ledelser og praktikkoordinatorer i min kommune, lød det også, at vores lokale professionshøjskole ønsker sig, at opgaven på sigt varetages alene af uddannede praktiklærere.

Vendingen ”på sigt” er relevant, da ingen af parterne til mødet kunne forestille sig, hvor finansieringen til at uddanne alle disse praktiklærere skulle komme fra. Det kan jeg virkelig heller ikke. Jeg vil nærmest kalde det en økonomisk utopi.

Men så er der os praktikkoordinatorer. På min skole er vi to, og det er vores opgave at klæde praktiklærerne på. Til det får vi afsat tid på vores opgaveoversigt. Det er ikke fordi, der er uanede timer, men der er nok til, at vi kan lave skemaer og hjælpe praktiklærerne med det praktiske, klæde dem lidt på i forhold til vejledning og selv deltage i nogle af vejledningerne med de lærerstuderende. Derudover afholder den lokale professionshøjskole altid en rigtig fin praktik-temadag, som vores praktiklærere deltager i.

Alt dette er med til, at vi på min skole generelt får gode evalueringer fra vores lærerstuderende, som oplever, at der er styr på rammen for praktikken, og at de får kompetent vejledning.

Det er hele skolens ansvar at uddanne de kommende lærere

Jeg tror på, at praktiklærerne er særligt engagerede, fordi de ikke har lærerstuderende hvert eneste skoleår. På vores skole er det nemlig en opgave, der går på tur på tværs af fag og klassetrin. Den mulighed ville vi ikke have, hvis alle praktiklærere skulle være uddannede, for så ville opgaven lande hos de samme lærere år efter år. I hvert fald ikke så længe, at der ikke er penge til at uddanne alle lærere som praktiklærere.

Vores kollegaer er også tilfredse. De er glade for praktikopgaven, og de oplever at blive vejledt og understøttet af os som praktikkoordinatorer. Mange af dem kommer endda til os og spørger, hvornår de skal have studerende i netop deres fag.

På den måde bliver praktikken en opgave, vi løser sammen som skole, men som er forankret i praktikkoordinatorerne. Det vil vi miste, hvis vi koncentrerer praktikopgaven hos nogle enkelte lærere, hvilket vil blive praksis i det øjeblik, alle praktiklærere skal være uddannede.

Lad os i stedet gøre det ressourcemæssigt kloge og sikre ordentlig tid til praktikkoordinatorerne på alle landets skoler, og lad det blive et fælles ansvar på skolerne at uddanne vores fremtidige lærerkollegaer.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk