Debat
Det er ikke fordi, der er uanede timer, men der er til nok til, at vi kan lave skemaer og hjælpe praktiklærerne med det praktiske, klæde dem lidt på i forhold til vejledning og selv deltage i nogle af vejledningerne med de lærerstuderende, skriver Martin Langdal, praktikkoordinator.
Fotograf Inger Ulrich
Debat: Det er en utopi, at alle kan komme i praktik hos en uddannet praktiklærer
Selvom jeg har sympati for de lærerstuderendes ønske om, at al praktik skal ske med en uddannet praktiklærer, er det ikke økonomisk muligt. I stedet bør vi styrke koordinationen af praktikken og gøre det til et fælles ansvar på skolerne at uddanne fremtidens lærere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Når vi på min skole har lærerstuderende fra 3.
og 4. årgang på læreruddannelsen i praktik, oplever jeg alt for ofte, at de har
dårlige fortællinger med i skoletasken. De beretter om, at der ikke var “styr
på det” i deres tidligere praktikforløb, og at alt foregik i sidste øjeblik fra
praktikskolens side.
Lignende negative praktikhistorier har
Lærerstuderendes Landskreds indsamlet en masse af. De viser et billede
af, at praktikkens kvalitet er alt for afhængig af, hvilken praktikskole man
som lærerstuderende tilfældigvis kommer ud på.
Jeg synes, at det er et helt vildt vigtigt
fokuspunkt, og jeg deler de studerendes vision om en ensartet kvalitet i
praktikken. Derfor kan jeg godt forstå, at Lærerstuderendes Landskreds ønsker
sig uddannede praktiklærere til alle lærerstuderendes praktikker.
Men selvom ønsket er sympatisk, er jeg ikke
enig i, at det er det rette sted at sætte ind her og nu. Jeg mener, det vil
være langt mere effektivt at styrke praktikkoordinatorerne på den enkelte
skole.
Praktikkoordinatoren
har nøglen til den gode praktikoplevelse
Alligevel har ønsket forplantet sig, og da jeg
var til møde med forvaltning, ledelser og praktikkoordinatorer i min kommune,
lød det også, at vores lokale professionshøjskole ønsker sig, at opgaven på
sigt varetages alene af uddannede praktiklærere.
Vendingen ”på sigt” er relevant, da ingen af
parterne til mødet kunne forestille sig, hvor finansieringen til at uddanne
alle disse praktiklærere skulle komme fra. Det kan jeg virkelig heller ikke.
Jeg vil nærmest kalde det en økonomisk utopi.
Men så er der os praktikkoordinatorer. På min
skole er vi to, og det er vores opgave at klæde praktiklærerne på. Til det får
vi afsat tid på vores opgaveoversigt. Det er ikke fordi, der er uanede timer,
men der er nok til, at vi kan lave skemaer og hjælpe praktiklærerne med det
praktiske, klæde dem lidt på i forhold til vejledning og selv deltage i nogle
af vejledningerne med de lærerstuderende. Derudover afholder den lokale
professionshøjskole altid en rigtig fin praktik-temadag, som vores praktiklærere
deltager i.
Alt dette er med til, at vi på min skole
generelt får gode evalueringer fra vores lærerstuderende, som oplever, at der er
styr på rammen for praktikken, og at de får kompetent vejledning.
Det er
hele skolens ansvar at uddanne de kommende lærere
Jeg tror på, at praktiklærerne er særligt
engagerede, fordi de ikke har lærerstuderende hvert eneste skoleår. På vores
skole er det nemlig en opgave, der går på tur på tværs af fag og klassetrin.
Den mulighed ville vi ikke have, hvis alle praktiklærere skulle være uddannede,
for så ville opgaven lande hos de samme lærere år efter år. I hvert fald ikke
så længe, at der ikke er penge til at uddanne alle lærere som praktiklærere.
Vores kollegaer er også tilfredse. De er glade
for praktikopgaven, og de oplever at blive vejledt og understøttet af os som
praktikkoordinatorer. Mange af dem kommer endda til os og spørger, hvornår de
skal have studerende i netop deres fag.
På den måde bliver praktikken en opgave, vi
løser sammen som skole, men som er forankret i praktikkoordinatorerne. Det vil
vi miste, hvis vi koncentrerer praktikopgaven hos nogle enkelte lærere, hvilket
vil blive praksis i det øjeblik, alle praktiklærere skal være uddannede.
Lad os i stedet gøre det ressourcemæssigt
kloge og sikre ordentlig tid til praktikkoordinatorerne på alle landets skoler,
og lad det blive et fælles ansvar på skolerne at uddanne vores fremtidige
lærerkollegaer.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk