Debat
Når vi studerende taler sammen om praktik, handler det som oftest om dårlige oplevelser, skriver lærerstuderende Selma Bulut.
Foto: Privat
Lærerstuderende: Det er ikke nok at indføre mere praktik. Kvaliteten skal også blive bedre
Det svinger alt for meget, hvor god praktikken er for lærerstuderende. Det afhænger for meget af, hvilken praktikskole vi kommer ud på, og ikke mindst hvilken praktiklærer vi får. Det er derfor på tide, at vi får hævet kvaliteten af praktikken for alle lærerstuderende.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Indrømmet, vi lærerstuderende taler
meget om den: Praktikken.
Men det er med god grund, for det er her, vi finder
ud af, hvordan lærerjobbet faktisk er. Det er her, vi møder forskellige
lærertyper og finder ud af, hvilken type lærer vi selv gerne vil være. Ja, det
er simpelthen her, vi finder ud af, om vi er ”skabt til” at være lærer.
Derfor er det godt, at der er
kommet mere praktik på læreruddannelsen. Det var på tide. Men det er ikke nok
bare at indføre mere praktik for os lærerstuderende. For når vi studerende
taler i spisepausen og i fredagsbaren om praktikken, handler det som oftest om,
hvor dårlige vores oplevelser har været, og hvordan vi håber, at det bliver
bedre på den næste praktikskole, vi tilfældigvis havner på.
Vi er dermed også nødt til at tale om kvaliteten af
praktikken. Nogle gange kommer vi ud til en engageret og dygtig praktiklærer
med praktiklæreruddannelse, som vi kan lære vildt meget af. Så bliver det en
god praktik, der kan hjælpe os til at blive dygtige lærere.
Men andre gange er
det tilfældigt udvalgte lærere, der lige skal have nogle studerende med, og som
hverken har interessen eller uddannelsen til at have lærerstuderende. Så bliver
det en dårlig praktik, der kan få os til at miste troen på, at vi selv kan ende
som dygtige lærere i folkeskolen.
Jeg var så glad for den
praktiklærer, jeg havde i min allerførste praktik, og jeg holder stadig
kontakten med ham i dag. Jeg har dog hørt forfærdelige historier om andre
lærerstuderende og deres praktiklærere, så jeg ved, at vi studerende ikke kan
sætte forventninger for højt op, når vi skal i praktik.
Det er nemlig ganske enkelt for forskelligt, hvad de kan give videre til unge,
dygtige lærerstuderende, og så er det bedre at blive positivt overrasket end af
blive skuffet over sine forventninger.
Hæv
standarden for praktikken
Det ærgrer mig, at jeg har det
sådan, for jeg mener faktisk, at praktikken nogle gange er vigtigere end
teorien, man lærer på læreruddannelsen. Ofte føles teorien nemlig ude af trit
med virkeligheden, hvilket en artikel fra Folkeskolen
fra sidste år også illustrerer.
Det er lidt uhyggeligt, når jeg
tænker over det. Men omvendt viser det netop, hvor vigtig praktikken er, hvis
vi skal lykkes med overgangen fra studerende til at have hele hverdagen bag
katederet og på lærerværelset.
Derfor bør vi efter min mening hæve
den nationale standard for praktikken, så vi lærerstuderende kan regne med, at
kvaliteten af vores praktikker er i orden.
Den standard skal indeholde, at det
ikke bliver tilfældigt, hvem der bliver valgt som praktiklærer, ligesom flere
lærere også skal tilbydes praktiklæreruddannelsen.
Det vil kunne skabe en bedre
praktik både for lærerne og os studerende, hvor vi får indblik i alt fra
undervisningsplanlægning til forældrekontakt. Det fortjener både vi
lærerstuderende og vores fremtidige elever.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk