”Jeg har simpelthen brug for ALLE jeres gode grunde til, at vi bliver ved og ved med at være lærere i folkeskolen", lød det blandt andet fra en lærer på Facebook efter at have læst et indlæg fra den tidligere undervisningsminister.Foto: Les Kaner
Minister i modvind: ”Jeg ville jo ikke lave det her interview, hvis ikke det gjorde indtryk på mig”
Flere lærere på Facebook blev ramt på deres faglige stolthed, da Pernille Rosenkrantz-Theil for nylig beskrev folkeskolen som "hverken sjov eller meningsfuld". Den tidligere undervisningsminister forklarer nu, at hun taler lærernes sag.
”Skolen er simpelthen hverken sjov eller meningsfuld, fordi
den er for stillesiddende og boglig i ordets egentlige forstand”.
Annonce:
Ordene stammer fra en
kronik bragt forleden i Kristeligt Dagblad og er skrevet af Pernille Rosenkrantz-Theil
(S), der i dag er social- og boligminister, men som de seneste knap fire år har haft ministeransvaret for folkeskolen.
Den beskrivelse bidrager ikke ligefrem til den gode stemning
blandt lærerne på de sociale medier.
”Jeg har simpelthen
brug for ALLE jeres gode grunde til, at vi bliver ved og ved med at være lærere
i folkeskolen.… Jeg husker ikke, hvornår den sidst er blevet omtalt positivt.
For slet ikke at tale om os lærere i den!”, skriver Birgitte Lund Thomsen, der er
lærer og driver forlaget ’danskfaglighed’, på sin facebookside med samme navn.
”Vi gør altså vores
bedste, vi er ikke ligeglade, vi skaber faktisk spændende og sjov undervisning.
På TRODS af al den negative omtale”, fortsætter hun.
Annonce:
”Jeg bliver
vanvittig af alt den kritik omkring den danske grundskole”
At dømme på kommentarsporet
er Birgitte Lund Thomsen langt fra den eneste, der føler sig ramt af ministerens beskrivelse.
”Jeg bliver vanvittig
af alt den kritik omkring den danske grundskole”, kommenterer en bruger, og en
anden skriver:
”Hvis nu alle de
politikere, der havde så travlt med at smide folkeskolen under bussen, kom ud i
en 14 dages praktik, så ville den skinbarlige sandhed gå op for dem. Vi er SÅ
mange, der hver dag gør vores allerbedste for at skabe og lave spændende og god
undervisning, MEN når forberedelsen er kogt ned til et absolut minimum og
lærerne skal lave alt muligt udover den egentlige undervisning, så bliver det
ærlig talt svært”.
Annonce:
Enkelte kommer den tidligere
undervisningsminister lidt i møde, men fremhæver, at det er politikerne selv, der
er skyld i, at undervisningen bliver, som den gør.
”Altså, jeg gør mit
bedste som lærer, men jeg synes samtidig, at kravene er blevet så stramme, at
der ikke er tid og plads til ret meget sjovt og anderledes. Så jeg er enig i,
at der er ALT for meget teori og alt for lidt praksis, men det er jo krav
oppefra”, lyder en kommentar.
Rosenkrantz-Theil:
Jeg giver ikke lærerne skylden
Ministre er travle
mennesker og sjældent helt lette at få fat på.
Annonce:
Det ved de fleste
journalister, og derfor er det med et spinkelt håb, da Folkeskolen skriver
til Social- og Boligministeriets presseafdeling for at få en kommentar fra
ministeren på kritikken.
Men inden der er gået 40
minutter, er den tidligere undervisningsminister i telefonen. Hun vil
gerne nuancere sin udtalelse.
”Hvis nogen har læst
det, jeg skriver, som en kritik af lærerne, så er det jo godt, at jeg får
anledning til at forklare, hvad jeg mener”, indleder Pernille Rosenkrantz-Theil.
Jeg har brug for alle jeres grunde til at blive ved med at være lærer i folkeskolen...
Sådan indleder Birgitte Lund Thomsen sit fortvivlede indlæg. Flere tog imod opfordringen:
”Politisk har vi truffet nogle valg hen
over de seneste tyve år, som har gjort skolen mere og mere boglig. Så jeg opfatter
det på ingen måde som lærernes skyld eller ansvar. Det er et klokkerent
politisk ansvar og et problem, som lærerne har peget på i årevis”, siger
hun.
Annonce:
Er hele skolen for kedelig?
”Den
er for ubalanceret, og det er hele pointen med min kronik".
"Det betyder, at alt
for stor en del af eleverne keder sig i skolen, og det er præcis det, som
lærerstanden har peget på, siden man indførte fælles mål. Når man laver så
stram en styring af skolen og opsætter knap 4.000 mål for, hvad man skal nå at
gennemgå, så bliver der en række skal-opgaver i stedet for den undervisning,
som man ville kunne levere, hvis vi politikere ellers holdt snitterne for os selv
og lod lærerne gøre det, de er bedst til, nemlig at undervise”, siger hun.
Skolen er desuden blevet for teoretisk,
mener ministeren, og balancen skal genoprettes ved at have mere fokus på de
praktiske/kreative fag og et mere bredt ideal for dannelse og uddannelse, end
der er i dag.
”Det er det, jeg sigter til med de
linjer, jeg skriver”,
siger Pernille Rosenkrantz-Theil.
Politikere tæsker på
skolens ry: ”Undervisningen er død og instrumentaliseret”
Pernille Rosenkrantz-Theil
er ikke den eneste politiker, der giver folkeskolen nogle drag over nakken i
forsøget på at bane vejen for en ny skolepolitisk dagsorden.
I et indlæg i
Jyllands-Posten sidste måned skrev Radikale Venstres børne- og
undervisningsordfører Lotte Rod blandt andet:
”Problemet er, at alt
for meget af undervisningen er instrumentaliseret og død", skrev Lotte Rod med en efterfølgende årsagsforklaring:
"Dels fordi politikere
gennem mange år har sparet så massivt på skolen, at lærerne hverken har tid
eller materialer til at lave undervisning, der rører eleverne. Dels fordi
politikere har tvunget målstyring, nationale test, lange skoledage, omfattende
eksamenskrav og digitale platforme ned over skolerne oppefra. Eleverne går
simpelthen død i at sidde time efter time bag en skærm og løse den ene
ensudseende opgave efter den anden. De kan ikke mærke stoffet eller
fællesskabet”.
Indlægget var en
kommentar til siddende børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S),
der også har argumenteret for, at skolen er for teoretisk for især nogle
af drengene, der ifølge ham finder det ”røvkedeligt at gå i skole”.
"For mange er skolen
noget mærkeligt noget, som de har svært ved se meningen med. Derfor skal vi
passe på med, at vi ikke får en skole kun for de børn, som i forvejen godt kan
lide at gå i skole".
Han understreger dog
straks efter, at det teoretiske fokus ikke er lærernes fejl og siger:
"Jeg tror faktisk, at
vi har ansatte i den danske folkeskole, der er i stand til at gøre
undervisningen langt mere anvendelsesorienteret og interessant for flere børn",
siger han.
Rosenkrantz-Theil:
Jeg taler ikke skolen ned
Det negative billede
af folkeskolen, som de politiske udmeldinger skaber, bekymrer Birgitte Lund
Thomsen. I sit opslag på Facebook, skriver hun.
”Hvad skal vi sige til
vores døtre og sønner, der læser til lærer pt? Hvordan skal vi fortsat
overbevise dem om, at de får et godt arbejdsliv i folkeskolen? Jeg er trist.
Rigtig oprigtig ked af det over overskrifter som de her. Tak for mistillid!”, skriver
hun.
Pernille
Rosenkrantz-Theil mener dog ikke, at hun taler skolen ned i sin kronik.
Kan
du genkende, at skolen nogle gange - måske i en god mening - bliver talt ned, så
man får et billede af, at alt er dårligt, selvom en masse lærere har gjort sig
umage for at få det til at fungere, indenfor de rammer de har?
”Jeg
opfatter ikke, at det er det, jeg gør. Jeg opfatter tværtimod, at jeg tager den
kritik af blandt andet fælles mål, som lærerne er kommet med alvorligt, med dét
jeg siger her”, siger Pernille
Rosenkrantz-Theil.
Gør
det ikke indtryk på dig, at nogle lærere opfatter, at det er dét du gør?
”Jeg
ville jo ikke lave det her interview, hvis ikke det gjorde indtryk på mig".
"Jeg
synes, at det er en god anledning til at få fortalt, hvad det er jeg mener, med
det, jeg siger. Og jeg tror, at det er noget, som langt de fleste lærere kan
genkende”, siger hun.