Debat
Hvis vi ønsker, at det logopædiske fagområde skal blive synligt for politikere og beslutningstagere, er vi nødt til at gøre vores stemme gældende, lyder det fra logopæd Anne-Marie Tange.
bymuratdeniz
Debat: Logopæder er for usynlige i PPR – og det er der en god grund til
Vi logopæder har været for dårlige til at synliggøre vores vigtige rolle i PPR-arbejdet. Vi er nødt til at gøre vores stemme gældende.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Alle ved, hvad en psykolog er. De fleste ved også, hvad PPR
er. Og visse steder er opfattelsen, at PPR udelukkende består af psykologer.
Vi glemmer de andre faggrupper, som sammen med psykologerne
udgør det stærke tværfaglige fundament, der er nødvendigt, hvis PPR skal kunne
håndtere de komplekse problemstillinger, man møder i skoler og dagtilbud. Det
er blandt andre logopæder, men mange steder oplever jeg, at der ikke er
kendskab til, hvad logopæder kan, og at logopædstillinger bliver nedlagt, når
der skal spares.
Vi har som fagområde været for dårlige til at synliggøre,
hvad vi kan. Og pilen peger på os alle sammen, både dem, der engagerer sig i
fagpolitisk arbejde igennem Audiologopædisk Forening og andre fagfaglige
foreninger, og alle os, der arbejder som logopæder i dag.
Hvis vi ønsker, at det logopædiske fagområde skal blive
synligt for politikere og beslutningstagere, er vi nødt til at gøre vores
stemme gældende. Vi er nødt til at generere data, der viser, at vores indsatser
virker. Vi skal dele de gode historier og gå i dialog med borgere, forældre,
børn og unge om, hvad det er for en forskel, vi kan gøre for dem. Der findes
masser af gode eksempler på logopæder, der gør en forskel for børn og unge hver
eneste dag. Vi skal turde at dele dem.
For eksempel er indsatsen for børn og unge med
hørenedsættelse en succeshistorie. I januar afholdte Audiologopædisk Forening en temaeftermiddag i samarbejde med Charlotte Broman Mølbæk på Christiansborg. Her fortalte professor og ph.d. i audiologopædi Lone Percy-Smith om
indsatsen for børn, som er født døve og får indopereret cochlear implant som
spæde.
I starten opererede man børnene, men uden at tilbyde genoptræning af den
nye hørelse. Man konstaterede så, at der var brug for gentræning for at sikre
børnenes sproglige udvikling og trivsel. Derfor indførte man tilbud om
AVT-træning, og i 2023 blev tilbuddet udvidet til at gælde alle børn, der fødes
med behandlingskrævende høretab. Det er da en succes.
Forældres stemme er
vigtig
På samme temaeftermiddag var tre forældre til børn med
kommunikative handicaps inviteret til at fortælle deres historie. Deres børn
havde vidt forskellige udfordringer, men fælles for forældrenes fortællinger
var, at logopædisk bistand ikke var noget, der kom af sig selv. Det er desværre en oplevelse, jeg tror mange
PPR-logopæder kender til – at forældre indimellem beskriver, hvor svært de
oplever, det er at få hjælp til deres barn.
Fælles for fortællingerne var også den kæmpe forskel, det
havde gjort for familierne og børnene, når det var lykkedes at tilvejebringe
logopædisk bistand – om det så var, fordi familien havde købt sig til det i privat
regi, eller var lykkedes med at komme i kontakt med kommunens logopæd.
Det er glædeligt at høre som logopæd, men man efterlades med
en bekymring for de børn, hvis forældre ikke råber op de rigtige steder.
Også af den grund er det afgørende, at vi logopæder bliver
bedre til at fortælle, hvilken forskel vi kan være med til at gøre.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk