Jette Lenz er ikke i tvivl. Skoleverdenen har behov for
Pædagogisk Psykologisk Forening, som hun står i spidsen for.
”Før 2012
blev 15 til 20 procent af børnene indstillet til specialundervisning. Så kom
inklusionsloven, som fik mange kommuner til at satse på forebyggende tiltag.
Alligevel ser vi de samme udfordringer for omkring 15 procent af eleverne. Det
viser, at vi skal se på, hvordan vi kan ændre praksis og udvikle inklusion”.
Pædagogisk Psykologisk Forening optager medlemmer, som arbejder i PPR med en baggrund som cand.
pæd. psyk., cand. psyk., kandidat i pædagogisk psykologi eller i læring og
socialpsykologi.
Det er
foreningens eksistensberettigelse, at den har en tilgang til pædagogik og er
tæt på den pædagogiske praksis, understreger Jette Lentz.
”Det er
pædagogik, didaktik, relationer og de dynamikker, der omgiver børnene, som
påvirker dem. Derfor kan det bruges til at skabe bedre betingelser for dem. Vi
skal lave forandringer sammen med skolerne, og vi tilbyder kompetenceudvikling
til vores medlemmer, så de kan understøtte, at der sker forandringer. Ikke blot
for børnene individuelt og gruppevis, men også på skolernes organisatoriske
niveau”.
Fagligt grundlag nuancerer debatten
Foreningens
ærinde er at gå i dybden med den pædagogisk psykologiske faglighed, uddyber Tine Nygaard Frisk fra bestyrelsen. Hun er selv
kandidat i pædagogisk psykologi og arbejder i PPR Aarhus.
”Vi kan
nuancere debatten, fordi vi diskuterer ud fra en faglighed. I disse år er der
fokus på tværfagligt arbejde, og det skal vi facilitere fra PPR. Det
understøtter vores forening”, siger hun.
Pernille Dorph fra PPR
Rødovre er næstformand,
kasserer og sekretær i Pædagogisk Psykologisk Forening.
”Vi
understøtter med faglige vinkler på inklusion. Det er et område med blæst,
fordi nogle synes, at inklusion er det værste, der er sket, mens andre mener,
at det er det bedste. Det er rart for vores medlemmer at have nogle at støtte
sig op ad ud fra et fagligt grundlag fremfør følelser”, siger hun.
Tidsskrift
holder medlemmerne ajour
Fire gange
om året udgiver foreningen Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift med artikler af
forskere på børne- og ungeområdet og af praktikere fra PPR. Tidskriftet sendes
til medlemmerne og kan desuden købes som abonnement eller enkeltnumre.
”Vi holder
læserne ajour med den nyeste praksisforskning på børne- og ungeområdet. Vi har
udviklet tidsskriftet til at være mere temabaseret med øget fokus på praksis og
pædagogisk psykologi, så vores medlemmer kan få øget deres kompetencer. Som
forening har vi også et internationalt udsyn. Vi arbejder især sammen med det
skotske PPR, som har reduceret segregeringen ved at gå ind i skolernes praksis
fremfor at teste et stort antal børn og skrive en masse udredninger”, siger
Jette Lentz.
PPR-medarbejdernes
daglige arbejde handler om at få driften til at køre, men for at kunne
samarbejde med skole- og dagtilbudsledere om at udvikle skole og institution har de behov for at fordybe sig en gang i mellem.
”Der
kommer hele tiden nye forskningsprojekter, men vores medlemmer har begrænset
tid til at fordybe sig i arbejdstiden. Her kommer tidsskriftet dem til hjælp”,
siger Tina Nygaard Frisk.
Ved siden af tidsskriftet udkommer
PPF-Nyt tre gange årligt med nyt til medlemmerne om politikker, nye tilgange i
PPR og skole og PPR- konferencer.
God respons på dannelse af netværk
Pædagogisk Psykologisk Forening
tilbyder et årligt medlemskursus på to en halv dag i marts med oplæg fra
undervisere indenfor PPR og pædagogisk psykologi. Dertil kommer en temadag
henholdsvis på Sjælland og i Jylland med faglige oplæg, dialog med formanden og
drøftelser om foreningens mission og indsatser.
På tværs af de faglige foreninger med en samarbejdsaftale
med DLF svarer 32 procent af medlemmerne i en undersøgelse i fagbladet
Folkeskolen, at de vægter medlemskabet for at få efteruddannelse og
kursustilbud. Præcis derfor er mange medlem af Pædagogisk
Psykologisk Forening, vurderer Jette Lentz.
”De ønsker at holde sig opdaterede
på faget gennem vores kurser og tidsskrift”, siger hun.
Alligevel er der sket en forandring, fortæller Pernille
Dorph.
”For 20 år siden skulle alle med til
vores temadage. På et tidspunkt var vi helt nede på 40 deltagere, men nu samler
vi 100-150, og i marts i år var vi oppe på over 200 deltagere fra hele landet”.
Der er også sket en forandring i
årskurserne. De to seneste gange har
bestyrelsen gjort meget ud af at skabe mulighed for at danne netværk.
”Det har
vi fået god respons på. Vi har blik for, at man i hele landet bevæger sig i
retning af mere forebyggelse, og vi kan bidrage til, at der bliver skabt
netværk på tværs af kommunerne”, siger Tine Nygaard Frisk.
Færre lærere blandt medlemmerne
Oprindeligt
var Pædagogisk Psykologisk Forening for skolepsykologer med en
baggrund som lærere. Indtil 2020 hed foreningen således Pædagogiske Psykologers Forening. Men mange af dem er gået på pension. I stedet har
universitetsuddannede cand. psyk’ere taget over i PPR og i foreningen.
”Vi er blevet færre lærere i foreningen. Det har været et vilkår, siden
uddannelsen til cand. pæd. psyk. blev nedlagt i 2004.
Vi har flest medlemmer i dag med en cand. psyk. uddannelse. Vi har også nogle kandidater i pædagogisk
psykologi, idet vi for fire år siden åbnede for, at de kan blive medlemmer, så
nu er vi en forening for hele PPR”, siger Jette Lentz.
Alligevel
er medlemstallet på ti år faldet fra 537 til i dag 184.
”Det er
ikke kun vores forening, som har det svært. Før i tiden stod der en gejst om
alle mulige foreninger, men de unge prioriterer anderledes. Vi er også præget
af, at nyuddannede måske kun arbejder i PPR i et par år, inden de søger videre
i karrieren. Det er vigtigt, at vi skaber gode betingelser for at arbejde i
PPR, så vi holder fast i de unge”, siger Jette Lentz.
Flagskib
har en dobbelteffekt
Selvfølgelig
bekymrer nedgangen i medlemstallet, men bestyrelsen er optimistisk.
”Vi har
planer for, hvordan vi kan få flere med. Vi har allerede udvidet med, hvem der
kan blive medlem, og vi laver reklame for foreningen på universiteterne. Det
har vi aldrig gjort før”, siger kasserer Pernille Dorph.
Det er dog
ikke let, tilføjer Tina Nygaard Frisk, som har præsenteret foreningens arbejde
og tidsskrift på DPU.
”De
studerende spørger: ’Hvad koster det?’ I et lille budget kan det være et valg
mellem os og Netflix”, oplever hun.
Et medlemskab svinger fra 672 kroner om året for studerende
og pensionister over knap 1.100 kroner for cand. psyk’er til 1.500 kroner for
cand. pæd. psyk’er, som DLF har forhandlingsret for.
Tidsskriftet,
som er et af foreningens flagskibe, har den dobbelteffekt, at det kan tiltrække
medlemmer, mens andre undlader at melde sig ind, fordi deres arbejdsplads
abonnerer på det.
Men man kan spørge, om antallet af medlemmer altid er
afgørende, mener Jette Lentz.
”Der
afgørende er, at der bliver lyttet til os. Vi samarbejder med KL,
Skolelederforeningen, Undervisningsministeriet, Dansk Psykolog Forening, DPU og
DLF. Vi er kendte og bliver blandt andet spurgt, om vi vil være med i
arbejdsgrupper. Vi vil gerne være flere, og vi kan forhåbentlig tiltrække
nogle, når vi får en psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og
pædagoger”, sige hun.
Udviklingen
af skolen motiverer
Jette
Lentz har siddet i bestyrelsen i snart 15 år.
”Så vidt
jeg husker, blev jeg valgt ind i 2010. Som læreruddannet er det vigtigt for
mig, at vi har medarbejdere med kendskab til skolen i PPR, så PPR kan være med
til at udvikle lærernes undervisning ved at se på, hvad der kan forandres i
rutiner, strukturer og fagdidaktik, så alle børn kan lykkes. Min motivation er
at skabe bedre muligheder for at udbrede et resursepræget børnesyn”, fortæller
Jette Lentz, der blev valgt til foreningens forperson i 2020.
Pernille
Dorph fra Rødovre har været i bestyrelsen i 10-12 år.
”Jeg gør
det både for at få indflydelse og for at være med i et fagligt fællesskab. Vi
har mange spændende diskussioner i bestyrelsen”, uddyber hun.
Tina
Nygaard Frisk er i gang med sin anden valgperiode.
”I PPR er
vi afhængige af de lærere og pædagoger, som skal understøtte børnene. Derfor er
jeg engageret i, hvordan vi skaber et samarbejde, hvor vi sammen hjælper
forandringerne på vej. Selv om vi er en lille forening, kan vi godt deltage og
blive hørt”, siger hun.
Godt at
tale med andre foreninger
Pædagogisk
Psykologisk Forening
er med i Samrådet i DLF. Det et organ, som skal
styrke samarbejdet mellem de faglige foreninger, som primært arbejder på det
specialpædagogiske område.
De andre medlemmer er Læsekonsulenternes Landsforening,
Danmarks Specialpædagogiske Forening og Logopædisk Forum, mens hovedstyrelsen i
DLF er repræsenteret ved Sanne Weisbjerg Vilstrup, som også er formand for
logopæderne.
Det er
godt for Pædagogisk Psykologisk Forening at tilbringe tid sammen
med andre med en pædagogisk tilgang, mener Jette Lentz.
”Vi har haft
et godt samarbejde i mange år og har tillid til hinanden. DLF er en
indflydelsesrig forening, så det er vigtigt, at vi klæder DLF på til at få
vores synspunkter igennem”, siger Jette Lentz.
Pædagogisk
Psykologisk Forening
har eksisteret siden 1945 og kan således fejre 80 års fødselsdag til næste år.
Tidligere var foreningens navn Foreningen af Skolepsykologer.