Samarbejdet mellem skole og PPR har historisk taget
udgangspunkt i en udredning eller konsultation om individuelle børn. Nu kalder
tiden på, at PPR hjælper skolerne med en mere konsultativ og forebyggende
indsats, som kommer hele klassen til gode.
Det mener man på PPR i Vejle, som har arbejdet med at styrke feltet i en halv
snes år.
”Det har altid været en præmis, at vi skulle være så
meget som muligt ude på skoler og i institutioner, men det har været med et tydeligt
fokus på individorienterede indsatser. Spørgsmålet er, hvordan vi kan lave
indsatser, som kommer flere børn til gode. Her ser vi på den pædagogiske
praksis og det børnefællesskab, lærerne arbejder ind i. Dér har vi styrket
vores bevidsthed over de seneste ti år: Vi skal stadig se på det
individorienterede, men vi må ikke kun se på den vinkel”, siger Claus Klaris
Huulgaard.
Han er leder af Tværfagligt Center for Børn og Unge, hvor PPR
er en grundpille. I april holdt han oplæg på DPU’s dialogkonference om PPR om,
hvordan det sydjyske PPR har udviklet sine praksisser, så medarbejderne
tidligere kommer ud på skolerne for at støtte lærere og pædagoger.
”Vi har givet os selv det benspænd, at vi altid
rådgiver i forhold til fællesskabet i klassen og lærernes professionelle
praksis. Det kan vi gøre i alt, hvad vi står med. Vi lykkes ikke 100 procent,
men det er godt at have den opmærksomhed”, siger Claus Klaris Huulgaard til
folkeskolen.dk/PPR
Et skifte i mindset bærer arbejdet
PPR bliver typisk involveret, når lærere oplever, at deres redskaber
og metoder ikke har haft den ønskede effekt for en elev i udfordringer.
”Vi kan prøve at forstå problemstillingen på ny ved at være
undersøgende på lærernes tvivl: Kan der være andre måder at hjælpe barnet på?
Eller gør lærerne det rigtige, men de skal være tålmodige, for der skal et
langt sejt træk til at komme i mål? Vi kan udfordre lærerne med, hvad man kan
forvente af børn i dag”, siger Claus Klaris Huulgaard.
Det ligger i tiden, at alle børn er noget særligt. Alligevel
er de også meget ens. Derfor er kunsten at arbejde med hele klassen, så det
kommer det enkelte barn til gode.
”Når en elev skal have et skræddersyet specialpædagogisk
tilbud, kan vi prøve at omsætte det, så det gavner hele klassen. Har barnet
brug for tydelige strukturer, kommer det også de andre elever til gode. Så
hvordan kan vi være med til at få indsatsen til at lykkes for hele klassen? Vi
lykkes med at skærpe opmærksomheden på fællesskabet, og at det ikke er i
barnet, vi skal finde løsningen. Det skifte i mindset er noget af det, der skal
til”, fortæller centerlederen.
Nu har PPV’en fokus på fremtiden
Skoler, lærere og skoleledere er forskellige, så PPR i Vejle
har ikke en færdig skabelon til, hvordan psykologer og rådgivningens andre
fagmedarbejdere i højere grad kan arbejde forebyggende. Men en kortere udgave
af den pædagogiske psykologiske vurdering (PPV) har været et skridt på vejen.
”Vi begyndte at ændre PPV’en for seks år siden for at
indkredse formålet med den. Dengang gjorde vi meget ud af at beskrive vores
test og observationer af barnet. Dokumentationen skal stadig være der, men det
interessante er PPV’ens pædagogiske aspekt. Derfor er det vores vurderinger og
anbefalinger, som bliver læst: Hvis barnet har brug for specialpædagogisk
bistand, hvordan anbefaler vi så, at bistanden organiseres i skolens kontekst,
og hvordan får vi det til at lykkes? Fokus ligger på, hvad der skal ske
fremover”, siger Claus Klaris Huulgaard.
Alligevel har han og medarbejderne ikke udviklet en færdig
skabelon for, hvordan en PPV skal se ud.
”Det kan vi ikke lave, for tiden er omskiftelig. For
eksempel har vi fået barnets lov, så nu skal barnets stemme også skrives ind.
Men vi har en skitse til, hvordan en PPV skal se ud”.
Lærere og PPR skal forstå hinandens hensigter
Claus
Klaris Huulgaard holdt sit oplæg på dialogkonferencen sammen med adjunkt
Christoffer Granhøj Borring fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i
Odense. Så meget sigende var workshoppens titel ”Dialog mellem forskning og
praksis om arbejdet med børns fællesskaber”.
Christoffer
Granhøj Borring er cand. pæd. i pædagogisk
psykologi og har skrevet ph.d. om, hvordan
PPR og skole samarbejder. I sit feltarbejde undersøgte han det fra både lærerne
og pædagogernes
perspektiv og fra PPR’s. Han peger blandt andet på, at det ikke er nok i sig selv, at PPR kommer ud i
klasserne. Lærere og medarbejdere skal også forstå hinandens hensigter, og det
gør de ikke altid.
”Skoler og også PPR selv er i tvivl om, hvordan PPR skal
bidrage med ny viden hos lærerne. Samtidig er det svært for lærere at oversætte
ny viden fra mødebordet til praksis i undervisningen”, fortalte han om sin forskning på DPU’s dialogkonference om PPR for to år siden.
Fælles ansvar at implementere anbefalinger
Den udfordring har PPR i Vejle endnu ikke overvundet,
medgiver centerleder Claus Klaris Huulgaard.
”Christoffer taler direkte ind i koblingen mellem det
individuelle syn på barnet og fællesskabet blandt børnene: Hvad er på spil
derude? Han peger også på vigtigheden af det, han kalder mellemarbejde. Altså
at der også sker noget, når psykologen og læreren mødes ved kaffeautomaten. Det
er sårbart at udstille, hvad man er i gang med, så at opbygge en tillid er også
en del af samarbejdet”.
Claus Klaris Huulgaard ser gerne, at PPR i Vejle bliver
bedre til at følge op og assistere lærerne i forhold til at få PPR’s
anbefalinger til at lykkes i den pædagogiske praksis.
”Vi er gode til at analysere, vurdere og komme med anbefalinger,
men to steder vil vi gerne være mærkbart bedre: Vi skal være endnu skarpere på
formålet med vores indsatser, så de bliver dynamiske, ikke tager så lang tid og
hjælper lærerne på vej. Og vi skal blive bedre til at sikre, at vores
anbefalinger bliver implementeret: Skal vi være med i klasserne? Og hvordan
taler vi med lærerne om, hvordan vi bliver bedre til det, vi gør? Vi skal ikke
bare bede lærerne om selv at implementere vores anbefalinger”.
Samarbejde med skolerne er et kardinalpunkt
Det
lyder også genkendeligt for Claus Klaris Huulgaard, når Christoffer Granhøj
Borring siger, at lærere og pædagoger har svært ved at skaffe sig tid til
samarbejdet med PPR, fordi de skal løse mange andre opgaver.
”Tid er en del af det, der skal til. Vi er nogle gange med i
undervisningen eller til lærernes forberedelse, og vi har et
udviklingsperspektiv sammen med skolerne om, hvordan kan styrke samarbejdet.
Når det er dokumenteret, at et barn har ret til støtte, handler det om få ideer
og nye indfaldsvinkler til, hvordan vi kan prøve støtten af. Her har
Christoffer fat i noget. Det skal vi samarbejde om, for ellers kan vi komme til
at skyde på hinanden”, siger Claus Klaris Huulgaard.
I de seneste fire-fem år er PPR i Vejle lykkedes godt med at
prioritere sin indsats, vurderer han.
”Det kører i rul, hvor vi en gang om måneden holder møde med
skolelederen på den enkelte skole om, hvad det næste er, vi skal tage fat på.
Det er en kæmpe gevinst, at vi er fælles om koordinering og prioritering, og at
vi bliver inviteret ind af skolelederne. Det er et af kardinalpunkterne i
forhold til det, vi lykkes med”.
PPR kommer ikke med løsningen
Trods det månedlige prioriteringsmøde kan forældre, lærere
og skoleledere godt tænke, hvornår PPR kan lave den næste og næste og næste
undersøgelse, erkender Claus Klaris Hulgaard. Men pointen er, at skole og PPR
har et fælles ansvar for, hvad PPR skal gå ind i.
”Det kan være, at skolen har udfordringer med to børn i 3.
klasse. Kan vi slå indsatsen for dem sammen? Eller vil det være
uhensigtsmæssigt? Vi øver os i at blive helt skarpe på, hvor vi skal yde en
indsats, og også på, hvordan vi følger op på den. Det er igen fælles: Vi kommer
ikke med løsningen”.
Christoffer Granhøj Borring taler netop om et ekspertbegreb,
når han siger, at det kan være svært for lærere at føre PPR’s anbefalinger
videre fra mødelokalet til klasseværelset, mener Claus Klaris Hulgaard.
”Vi skal skabe en forståelse af, at vi er
samarbejdspartnere. Vi er stærke på hver sin synsvinkel, så vi skal planlægge,
udføre og evaluere indsatsen for et barn sammen. Ellers risikerer vi, at vores
anbefalinger lander i en skuffe”, siger lederen af Tværfagligt Center for Børn og
Unge i Vejle.