Malene Sølvsten vil i sin nye bog "ind i maven" på Freja, Thor, Odin, Loke og de andre figurer fra nordisk mytologi og beskrive deres følelsesliv med et moderne blik. Men der er som sædvanlig i hendes bøger også masser af plads til udpenslede splatterscener.

Malene Sølvsten:
Hver generation skal genfortælle de nordiske myter

Forfatteren til den populære ungdomstrilogi 'Ravnenes hvisken' er aktuel med en ny bog med titlen 'Spående vølve'. Nordisk mytologi spiller igen en vigtig rolle, og denne gang er forfatterens mål at genfortælle myterne med et moderne blik for moral.

Offentliggjort Sidst opdateret

Spørg dine elever i udskolingen, om navnet Malene Sølvsten siger dem noget, og flere vil sandsynligvis nikke en nakkehvirvel eller to af led.

I 2016 udkom den populære forfatter med første bind af fantasytrilogien 'Ravnenes hvisken', som siden har ligget i toppen af hitlisterne, når det kommer til ungdomsbøger.

Nu er hun klar med en ny bog med titlen 'Spående vølve', og ligesom i Ravnenes Hvisken spiller nordisk mytologi en vigtig rolle.

Men modsat i forfatterens tidligere bøger er myterne fra nordisk mytologi denne gang selve omdrejningspunktet.

I bogen følger læseren vølven Hejd, der for at redde sin lillebror Gisle skal genfortælle ni af de mest kendte myter fra nordisk mytologi for selveste Odin. Og det i en noget anden version, end man tidligere har hørt dem.

”I mine tidligere bøger har jeg refereret til myterne, men der har også været en krimigåde, min hovedperson har skulle løse i vores tids Nordjylland. Og jeg har bevidst valgt en hovedperson, der ikke gider at have forklaringer”, siger Malene Sølvsten.

”Så jeg har haft virkelig meget i rygsækken, som jeg aldrig har fået lov at skrive om, fordi min hovedperson ikke gad høre på det. Visionen med den nye bog er i højere grad at komme ind i maven på de karakterer, vi tror, vi kender”.

Malene Sølvsten har selv været tilbage i kilderne for at finde et mere nuanceret billede af Freja, Thor, Loke Odin og de andre kendte figurer fra den nordiske mytologi. Men hun måtte give fortabt. Og så nåede hun til den konklusion, at hun selv måtte lave det:

”Jeg tog myterne én for én og begyndte at skrive karaktererne frem. Det var sværere, end jeg troede, fordi jeg fandt ud af, at jeg jo også har en masse bias og forudindtagede meninger. Det tog for eksempel mange forsøg at skrive en Thor frem, som ikke er en bøvet slagsbror, som jo er den version, vi alle sammen kender”.

Vølven var en succesfulde erhvervskvinde

Hvad der startede som en form for kollage, hvor myterne dukkede op én efter én blev efterhånden samlet til et sammenhængende narrativ, da det gik op for forfatteren, at hun kunne bruge en karakter fra 'Ravnenes hvisken', vølven Hejd, til at skabe en rammefortælling.

Er der noget ved vølven som figur, du synes er interessant? Eller er det tilfældigt, det lige blev hende, der kunne binde det sammen?

”Jeg er meget fascineret af vølven, som jeg plejer at sige var de første kvindelige erhvervsdrivende. Man hører ofte, at det er et helt andet kvindeligt erhverv, der var det første, men det tror jeg ikke på”.

”Vølven er en rigtig figur, man kender fra både arkæologien og historiske kilder. I islandske sagaer er det beskrevet, at vølven havde en masse andre kvinder ansat, og så kom de ud til gårdene og blandt andet uddrev spøgelser og kom med profetier”.

”Vølven var en rejsende kultleder, der fik det bedste sæde, fik masser af mad og penge. Det var en magtfuld person, man var bange for og respekterede. Jeg tror, at kvinderne har været enormt magtfulde i rollen som præster".

Visionen med bogen er at ”komme ind i maven" på karaktererne i den nordiske mytologi, siger du. Hvorfor synes du, det er vigtigt at få lagt det lag på?

”Man kan gå helt tilbage til vikingetiden og se, at den nordiske mytologi er blevet genopundet af hver generation, siden myterne oprindeligt blev fortalt".

"I starten er de rent mundtlige overleveringer, og de skrives først ned i 1200-tallet, hvor de naturligvis bliver præget af et kristent syn".

"Under den store nationalromatiske bølge i 1800-tallet bliver det også hevet frem og genfortalt med et meget nationalistisk islæt, hvor krigerne fik en meget fremtrædende rolle".

"Og i dag tror jeg, mange har et billede af, at den rigtige Thor har rødt pagehår, har en hammer, er glad for at slås og er lidt dum. Og det er jo fordi, vi tænker Thor, som vi for eksempel har fået ham beskrevet i Peter Madsens fantastiske 'Valhalla'-tegneserier".

"Så vores billede af, hvordan Thor, Freja og Odin er, kan stamme så sent som fra 1980’erne. Men ingen ved reelt, hvordan man i oldtiden har fortalt Freja, Thor, Odin eller Loke. For det er ikke skrevet ned".

”Derfor mener jeg, der er rum for en vis fortolkning. Jeg har læst versioner hele vejen op igennem historien, og jeg elsker dem alle sammen. Men det slog mig også, hvor meget moralen har ændret sig".

"For 30 år siden storgrinede vi for eksempel af Thors brudefærd, hvor en mand render rundt i kjole. I dag er der sket et paradigmeskifte, hvor min søn på 14 år overhovedet ikke synes, at det er sjovt”.

”Handlingen er den samme, og det er temaerne - vrede, forelskelse, bekymring for sine børn, krig - også. Jeg har bare lavet moralen om. Og det er jeg ikke den første, der gør. Og jeg kan gøre det og samtidig være tro mod de oprindelige myter, for ingen ved, hvordan figurernes indre følelsesliv har været oprindeligt”.

"Jeg er så bange for, at de nordiske myter bliver glemt, og at der i hver generation er en fare for, at det sker, hvis ikke de bliver genfortalt. Så det forsøger jeg at gøre mit til. Vores børn gider jo ikke at læse de versioner, der ligger fra 1980’erne”.

Blodig alvor

Dine bøger indeholder nogle meget udpenslede og voldsomme scener. Det er en noget mere barsk version af nordisk mytologi, end man kender den fra 'Valhalla'. Hvorfor?

”Det var et ekstremt barsk samfund. Man var barsk ved hinanden, man var barsk kønnene imellem, man var barsk ved dem, der var anderledes end en selv. Og det afspejler sig tydeligt i mytologien”.

”Og så har jeg selv – helt personligt – en meget splattet humor og tankegang. Jeg har lavet sminke på splatterfilm og læser og ser selv rigtig mange bøger og tv-serier med godt med splattereffekter. Så det er nok også min egen smag, der er afspejlet”.

Hvorfor tror du, det har så stor genklang hos de unge?

”Jeg giver den jo fuld skrald både med vold, romantik og venskaber. Jeg tænker ikke på unge mennesker som nogen, der er særlig glade for vold. Jeg tror bare, de godt kan lide en historie, der tager dem med i rutschebanen, når det kommer til hele følelsesregisteret”.

Men det er en noget anden nordisk mytologi, end den de bliver introduceret til i religionsundervisningen, hvor det jo ligger i de mindste klasser...

”Ja, og det er en skam. Der har i mange generationer været en tendens til, at man tænker mytologien som børnehistorier. Nærmest en slags eventyr”.

”Men når man tager en myte som den om Odin, der mister sit øje ved Mimers brønd, så er den jo vanvittig barsk. Det er ikke noget, jeg har fundet på. Det er i kilderne”.

”Så jeg vil gerne opponere mod ideen om, at nordisk mytologi er børnehistorier. Den ide gør også, at man nærmest skal forsvare, at man ikke er gået i barndom, hvis man fortæller, at man læser den som voksen”.

”Det er et kardinalpunkt for mig, at myterne ikke skal være noget, man slipper i femte klasse, og derfra er de at anse som historier for små børn. Det er vores arvegods her i Norden. Vi kan lære rigtig meget om vores forfædre ved at læse dem. Hvad har de tænkt, følt, bekymret sig om og grinet af. Det er lige for næsen af os”.

Mytologi generelt er ret hot at skrive om i øjeblikket. Rick Riordans ungdomsbøger om både græsk, romersk og nordisk mytologi topper diverse bestseller-lister. Hvorfor tror du, interessen er så stor?

”Myterne er forfinet over århundreder. Tænk på de sindssygt dygtige skjalde, der levede af at rejse rundt og tryllebinde publikum med de her historier, som udelukkende er blevet overleveret mundtligt”.

”Myterne er simpelthen så gode historier. Og man er snotdum, hvis man ikke kigger på dem som forfatter og lærer af dem. Fortælleteknisk er de på et vanvittigt niveau”.

”Og så går de temaer, de beskæftiger sig med, aldrig af mode. Hvad sker der, når vi dør? Det tænker vi jo stadig over. Og når man går til myterne, går man til moderkilden”.

”Religion generelt kan bruges til rigtig meget som filosofi - om man tror på en eller flere guder eller ej. Det føles mærkeligt, at der ikke skulle være andet formål med, at vi er her, end at vi skal rende rundt som en midlertidig klat atomer”.

”Der er en masse filosofi i myterne, vi stadig den dag i dag kan bruge til at tænke over, hvorfor og hvordan vi er til som mennesker”.

'Spående vølve' udkom den 1. februar på Gyldendal.