Ærgerligt, at der ikke er midler til PLC, lyder det fra foreninger.
Foto: Redd F/unsplash
PLC: Politikerne overser skolebiblioteket i indsatsen for bøger og læselyst
Folkeskoleaftalen indeholder gode elementer, men de pædagogiske læringscentre er helt overset, selvom de spiller en nøglerolle for flere af de nye politiske ambitioner, lyder det fra PLC-foreninger.
Det er enormt glædeligt og helt på sin plads, at Center for
Undervisningsmidler får tildelt nye penge til fysiske bøger i den nye aftale om
folkeskolen.
Ikke mindst fordi, CFU’erne meget overraskende indtil for
nylig ellers stod til at miste finanslovsmidler.
Sådan lyder det fra Landsforeningen Skole og Bøger og fra
Pædagogisk LæringsCenterForening (PLCF).
Men folkeskoleaftalen mangler fokus på de pædagogiske
læringscentre og især på skolebibliotekerne, som nogle steder slet ikke findes,
og som andre steder får en tyndere og tyndere samling, mener formand for PLCF Runa
Barbara Petersen.
”Jeg undrer mig over, at der slet ikke er fokus på at styrke
skolernes egne bogsamlinger, som på nogle skoler er reduceret til klassikere og
aflagte bøger”, siger Runa Barbara Petersen.
”Samtidig viser vores nylige medlemsundersøgelse, at vores
medlemmer i høj grad mangler efteruddannelse som læringsvejledere. En af
deres spidskompetencer er netop at kunne formidle og vejlede i litteratur og
initiere læseglædeindsatser”.
Efterspørger lov, der kunne sikre "et vist niveau"
Samme reaktion havde formand for Landsforening Skole og
Bøger, PLC’ernes interesseorganisation Klaus Svensson, da han så aftalen.
”Det er jo fantastisk og vigtigt med de midler til CFU. Vi
ved fra undersøgelser, at børn lærer mere, når de sidder med en rigtig bog
foran sig. Så det er godt, at der er fokus på at øge læselysten og booste CFU i
den nye aftale”, siger formanden.
Men:
”Jeg havde da håbet, at der ville stå noget
i aftalen om en styrkelse af PLC, både i forhold til medarbejdere og i forhold
til fysiske bøger. Jeg ved godt, det er kommunerne, der styrer det, men man må
kunne lave en lovmæssig ramme nationalt, der sikrede et vist niveau. Det ville
jeg ønske, man havde gjort”.
Formanden er også bekymret for elementet i folkeskoleaftalen,
som handler om at øge børns læselyst med en kampagne til 25 millioner kroner.
”Jeg er bekymret for, om det bliver smurt for tyndt ud.
Hvordan får de små kommuner og skoler del i pengene? PLC’erne er nogle steder
sparet så meget væk, at der ikke er tid til at lave forkromede ansøgninger, og
dem kan jeg godt være bekymrede for, når pengene rent faktisk skal ud og virke”,
siger Klaus Svensson.
PLC kan stå med nøglerolle
For Runa Barbara Svensson i PLCF er det mærkværdigt, at der
gennemgående i aftalen er flere elementer, som PLC’erne helt oplagt spiller en
rolle i, men uden at pengene følger med.
”Der mangler økonomiske midler, der kan understøtte
implementeringen af initiativerne. Midler der kan generere kompetenceløft,
realisere ideerne og omsætte dem med PLC som katalysator for udviklingen”.
”Der har jeg det som om, at man sætter nogle indsatser i
gang, hvor PLC’erne ifølge bekendtgørelsen spiller en stor rolle, men man
tilgodeser ikke de medarbejdere, der skal stå for det. Så hvor skal indsatserne
bo?”.
For formanden er det værste scenarie, at skolerne og
kommuner fortsætter med – i hendes optik - at være underfinansierede.
”Skolerne er så pressede økonomisk, og mange steder er det
PLC’erne, der bliver sparet på. Aftalen gør i hvert fald ikke
noget for at forhindre, at det vil fortsætte med at ske”.
Hvor blev projektopgaven af?
Runa Barbara Petersen påpeger, at der kan være gode nyheder
til PLC’erne i den nye aftale, hvis man altså bruger pengene rigtigt.
”Der er sat 2,6 milliarder af til forbedring af faglokaler
og andre miljøer på skolen. Og der har vi altså en gylden mulighed for at
nytænke det pædagogiske læringscenter som fysisk lokale”.
Til gengæld undrer formanden sig over, at projektopgaven ser
ud til at blive frivillig for skolerne at afholde.
”Efter hvad jeg har hørt, så har eleverne netop slået på
tromme for at beholde projektopgaven. Der har de frihed og kreativitet. Og PLC’erne
spiller en stor rolle i at vejlede både lærere og elever, så det ærgrer mig, at
den bliver gjort frivillig”.