Forsker: Læseresultatet i Pisa overrasker ikke
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Resultatet er skuffende, men ikke overraskende«, siger Klara Korsgaard, som leder Nationalt Videncenter for Læsning. Elevernes egne tekster siger mere om deres kompetencer end læseresultater. De er ikke med i Pisa, fordi de er svære at teste.
»Alt for mange har en forestilling om, at 'det der med læsning', det hører til på de yngste klassetrin, og så kan man lægge det fra sig. Men sådan forholder det sig ikke. Der skal undervises i læsning gennem hele skoleforløbet. Og det skal foregå i alle fag på alle klassetrin. Det har der desværre ikke været opmærksomhed på de sidste ti år, hvor man har talt om læsning«, siger Klara Korsgaard.
Efter Klara Korsgaards mening fylder elevernes kommunikative skrivning for lidt både i læsedebatten og i skolens praksis. Og det er desværre helt fraværende i Pisa-undersøgelser og de danske nationale læsetest. |
»Elevernes egne tekster siger mere om deres kompetencer end læseresultater« Klara Korsgaard, læseforsker