Pisa 2012 lancerer en ny elektronisk test. "Her skal eleverne prøve at bruge alt, hvad de har lært og deres logiske sans, for at finde en løsning", siger leder af Pisa-undersøgelsen herhjemme Niels Egelund.
Pisa begynder i dag - nu med tværfagligt fokus
De første danske elever deltager i Pisa 2012 i dag. Foruden de vanlige opgaver vil en ny elektronisk test undersøge, i hvilken grad de 15-16-årige elever formår at udnytte viden fra en faglighed i en ny sammenhæng.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Omkring 10.000 danske 15-16-årige skal deltage i Pisa 2012, der fra i dag foregår på 400 skoler landet over.
Det overordnede fokus for Pisa 2012 er elevernes færdigheder inden for matematik, men en elektronisk test vil samtidig se på, hvordan eleverne evner at bruge og kombinere alt det, de kan, på nye måder.
"Som noget nyt har vi en elektronisk test af elevernes problemløsningskompetence med. Her skal man løse et problem, hvor der ikke er et enkelt svar, som kan findes inden for én faglig disciplin", fortæller professor ved DPU/Aarhus Universitet og leder af Pisa-undersøgelsen i Danmark Niels Egelund. "I stedet skal eleverne prøve at bruge alt, hvad de har lært og deres logiske sans for at finde en løsning", siger han til folkeskolen.dk.
Egelund regner med fremgang
Niels Egelund er spændt på resultaterne af den elekroniske test, der ligesom resten af undersøgelsesresultaterne ligger klar i december 2013.
"Pisa 2003 viste, at danske unge er ganske stærke til problemløsning, så derfor håber vi på og regner med, at vi vil se en fremgang på det her felt", siger han og nævner projektarbejdet i den danske skole som en grund til, at danske elever bliver dygtige til at arbejde med problemløsning.
Det er imidlertid kun en del af de 10.000 danske elever, der vil blive bedt om at tage den elektroniske test.
Er danske unge forberedte på videre uddannelse?
Pisa 2012 har også fokus på, hvor godt danske unge er forberedt til det uddannelses- og arbejdsliv, der venter dem.
"Jeg har en forhåbning om, at der er en stigning på det område, der omhandler, hvor godt danske unge er forberedt på deres videre uddannelse. Det bygger jeg på, at der er gjort rigtig meget for at styrke folkeskolen gennem en lang årrække. Jeg håber, vi omsider vil se resultatet af det", siger Niels Egelund, der for femte gang står i spidsen for den danske del af Pisa-undersøgelsen.
2009-tilbagegang: En enlig svale
Egelund er også optimistisk, hvad angår de danske elevers matematiske færdigheder, trods tilbagegangen på netop det felt ved Pisa 2009.
"Sidste Pisa viste os, at vi holdt fremgangen i naturfag, men ikke i matematik. Her var en lille tilbagegang, og det har vi egentlig haft svært ved at forstå. Måske har det været en enlig svale. Vi er spændt på at se, hvordan det ser ud nu", siger han.
Den internationale Pisa-undersøgelse gennemføres af OECD og har kørt hvert tredje år siden 2000. Hver gang testes elevernes færdigheder inden for læsning, matematik og naturfag, men med hovedfokus på ét af de tre fag på skift.
I Danmark er Pisa iværksat af Ministeriet for Børn og Undervisning. I praksis gennemføres den danske del af Pisa af et konsorium bestående af Det nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), Anvendt Kommunalforskning (AKF) og Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet (DPU).