Karen Ellemann understregede igen og igen under forårets forhandlinger om en ny folkeskolereform, at skolen skal være et lærested ikke et værested. Det samme gør hun nu på baggrund af Pisa-resultaterne.

Venstre: Bedre Pisa-resultater kræver fokus på faglighed

Med baggrund i de danske Pisa-resultater understreger Venstres folkeskoleordfører Karen Ellemann, at skolen er et lærested, ikke et værested.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De danske resultater i Pisa-undersøgelsen er ifølge Venstres folkeskoleordfører, Karen Ellemann ikke tilfredsstillende:

"Når vi har et af de dyreste skolesystemer, så kan man med rette forvente, at det faglige niveau også er helt i top. Derfor er det selvfølgelig ikke godt nok, at vi ikke får mere ud alle de resurser, der bliver investeret i folkeskolen", udtaler Karen Ellemann i en pressemeddelelse.

Pisa: Lille nedtur for Danmark - større for Finland og Sverige

Ikke gjort med folkeskolereformen Hun oplyser desuden, at VK-regeringen skabte grundlæggende forandringer i folkeskolen: Nationale test, elevplaner, fælles mål for fagene og kvalitetsrapporter. Ligesom Venstre var en aktiv medspiller i tilblivelsen af folkeskolereformen.

"Det er ikke gjort med den store folkeskolereform. Godt nok har vi forbedret rammerne, men der er også brug for et kulturskifte i folkeskolen. Både eleverne, skolens medarbejdere og forældrene har brug for et klart signal om, at folkeskolen er et lærested og ikke et værested. Derfor ærgrer det os, at regeringen ikke ville være med til at sikre, at eleverne skulle kunne lære, skrive og regne på et acceptabelt niveau, når de forlader folkeskolen", siger Karen Ellemann.

Bondo om Pisa: Politikerne har fejlet