Arbejdsmiljø

Det er ikke lærerne på Agedrup Skole, som er problemet, mener den lokale lærerforening i Odense efter at have læst Deloittes rapport.

Lærerformand: Konsulent-rapport bekræfter, hvad vi allerede vidste

Samarbejdet mellem personale og ledelse lider under manglende opbakning, kommunikation og tillid til lærernes faglighed, lyder det blandt andet i Deloittes rapport om Agedrup Skole i Odense.

Offentliggjort Sidst opdateret

Manglende opbakning og konstruktiv dialog med ledelsen. En ledelse, der kan finde på at irettesætte lærere foran elever. Og et splittet lærerværelse.

Det er nogle af de problemer, der beskrives i den Deloitte-rapport, som tirsdag blev offentliggjort om udfordringerne på Agedrup Skole.

Sagen om skolen tog sin begyndelse i februar, da 113 forældre til børn på skolen underskrev et bekymringsbrev til politikere og forvaltningen i Odense.

I brevet beskrev forældrene, hvordan der på skolen blev uddelt såkaldte ”11-årstæsk” til fødselarer, ligesom der havde fundet trusler med kniv og seksuelle krænkelser sted på skolen.

Forældrebrevet blev et par uger senere fulgt op med et brev fra 22 ansatte på skolen til skoleleder Christian Gantzhorn Hovendal, hvori de kritiserede hans ledelsesstil og blandt andet beskyldte skolelederen for at undergrave lærernes autoritet over for eleverne.

”Lærernes autoritet sat ud af spil”

Balladen fik byrådet i Odense til at bestilte Deloitte til at lave en ekstern undersøgelse af skolen. 

Rapporten fra i tirsdags bekræfter ifølge formand for Odense Lærerforening Charlotte Holm det billede, hun i forvejen havde af forholdene på skolen:

”Lærerne er usikre og deres pædagogiske råderum og autoritet er afmonteret og sat ud af spil. De har ikke noget handlerum til at kunne håndtere de udadreagerende elever. De er bange for at få påtaler fra ledelsen”, siger hun.

I rapporten beskrives det blandt andet, hvordan der er samarbejdsvanskeligheder mellem skolens ledelse og dele af personalegruppen. For eksempel lyder det:

”Dele af personalet oplever, at de har svært ved at have en konstruktiv dialog med ledelsen om udfordringer, og de oplever ikke, at ledelsen har faglig tiltro til, at de handler efter bedste evne i situationen. Dette opleves til tider som manglende opbakning. Det er personalets oplevelse, at tonen kan være hård og direkte, og at dialogen ikke altid tages i rette forum, men fx er sket, mens elever har overværet irettesættelser”.

Deloittes anbefalinger til Agedrup Skole

1. Implementering af børnesynet skal fortsat være et fælles fokus.

2. Styrk samarbejdsrelationen på Agedrup – fokus på feedback og samarbejde på tværs af teams.

3. Konflikter opstår – giv opbakning til dem, der står med og i konflikterne og respekter ansvaret.

4. Skoleledelsen bør vurdere, hvordan den vil være tæt på den praktiske hverdag – fokus er på at blive inspireret til samarbejdet.

5. Kompetencerne hos personalet er gode – fokus bør være på, hvordan der fastholdes et læringsmiljø, der understøtter ambitionerne i børnesynet.

6. Skoleafdelingen bør fortsat have et refleksivt fokus på at være proaktive over for skoler, der måtte udvise tegn på udfordringer.

7. Forældre bør engageres og involveres (mere) i deres barns skolegang på Agedrup Skole.

8. Fortsat fokus på tværgående vidensdeling, der kan styrke skolernes blik for faglige tilgange og handlemuligheder.

Ligeledes beskrives det, hvordan lærerne oplever, at ledelsen tager beslutninger uden at forklare, hvorfor de er truffet.

”Et eksempel er fx at der ændres i koordinatorstillinger, hvor de involverede medarbejdere ikke oplever at blive orienteret på forhånd samt, at der ikke sættes ord på årsagen til ændringerne”, lyder det i rapporten.

Deloitte konkluderer, at skolen har de relevante kompetencer til stede til at undgå konflikteskalering, til at håndtere konflikter, og at der er stor erfaring med forældresamarbejde. 

Det glæder Charlotte Holm, at der ikke er noget at udsætte på lærernes faglighed og engagement.

”Det bekræfter for mig at se, at det ikke er lærerne, som er problemet”, siger hun.

Forvaltning har stadig tillid til ledelsen

Rapporten er modtaget med blandede reaktioner i Odense. Administrerende direktør i Børn- og Ungeforvaltningen Hanne Dollerup slår over flere fynske medier fast, at hun stadig har tillid til ledelsen på Agedrup Skole.

”Ja, jeg har tillid til skoleledelsen. Det, jeg har brug for at se nu, er jo så, hvordan de her anbefalinger bliver taget ned og omsat til en plan for, hvordan vi så konkret får ting til at ske i hverdagen, så vi har en god skole. Og så vil det jo altid være sådan, at hvis opgaven ikke bliver løst, så er der en ny situation”, siger hun til Fyens Stiftstidende.

Børne- og ungerådmand i Odense Susanne Crawley (R) stiller sig mere kritisk an:

”Jeg synes, at den rapport vi har fået, den beskriver nogle alvorlige forhold på en af vores folkeskoler i Odense, nemlig at der er udtalte udfordringer i samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere. Det synes jeg, at vi skal have gjort noget ved”, siger hun til TV 2 Fyn.

Hun vil dog ikke forholde sig til, om hun har tillid til skolens ledelse.

”Det er ikke en politikers opgave at hyre eller fyre nogen, men det er vores opgave at sætte en retning for, hvad det er for en folkeskole, vi gerne vil have”.

Hele Deloittes rapport læses her.