Hvad mangler lærere?
De mangler feedback på den undervisning, de hver dag leverer
til eleverne i klasseværelset.
Det mener i hvert fald Jesper Bergmann, som sammen med Teach
First-læreruddannede Frederik Voss har stiftet den nye virksomhed Teacherspace.
Målet er via digitale løsninger at tilbyde kommuner og skoler et produkt, hvor den
enkelte lærer får feedback på præcis den del af undervisningen, som læreren ønsker
at få feedback på.
”Vi vil gøre en forskel for lærere ved at gøre det nemmere
at få kvalificeret feedback på undervisning. Vi vil gerne bidrage til at
fastholde nye lærere. For der er mange, der forlader faget hurtig”, siger
Jesper Bergmann.
”Vi har også talt med mange lærere, der har været i faget i
flere år, der godt kunne tænke sig mere sparring og feedback på, hvad der sker
i klassen – men af mange årsager, blandt andet fordi det er sårbart, kunne de
godt tænke sig at få det fra en udefra”.
Video giver nye feedbackmuligheder
Jesper
Bergmann er ikke læreruddannet, men han har længe arbejdet med skoler. Han
forlod sidste år foreningen Teach First Danmark, hvor han var medstifter og har
haft direktørjobbet.
Teach First
Danmark er specialiseret i at rekruttere især akademikere til en
læreruddannelse, som tages samtidig med et fuldtids lærerjob.
Derfor ved han
også, at det på skolerne kan være svært at finde tid til at give den feedback på
undervisningen, som mange lærere efterspørger. Men han mener, han har fundet en løsning, der passer til skolens hverdag.
”Læreren optager sin undervisning via appen. Det er den
video, som danner grundlag for den feedback, som læreren får. Det giver
spændende muligheder, fordi læreren kan se klip med sig selv og finde ud af,
hvad der fungerer godt. Det giver læreren et redskab til at reflektere over
egen praksis”.
”Det er centralt for os, at det er i undervisningen, at man
kan gøre en forskel med feedback. Det er der, kerneopgaven er. Det er der, hvor
problemerne opstår, og også der, hvor løsninger skal findes. Man kunne også
styrke alt muligt andet uden for undervisningen, men potentialet er størst med
det, som foregår inde i klassen” siger Jesper Bergmann.
Nytænkning af mentor-rollen
Lærernes nye arbejdstidsaftale har betydet, at der er et
større fokus på mentorordninger til nyuddannede lærere. Folkeskolen.dks
optælling sidste år viste, at 39 kommuner havde en lokal aftale om en mentorordning,
men der er meget stor forskel, hvad en mentorordning indebærer fra kommune til
kommune og fra skole til skole.
”Når man spørger, hvad det dækker over, så har det ofte
fokus på logistik og praktiske overleveringer og information. Vi tror, at det
virkelig rykker, når man kommer ud i klassen”.
Selv om det er kommunen eller skolen, der skal betale for
produktet, så er det vigtigt, at det er læreren, der bestemmer, hvordan det
skal bruges, understreger Jesper Bergmann.
”Det er meget vigtigt, at det er læreren, der er i kontrol.
Det er lærerne, der bestemmer, hvad de vil optage, og de kan slette en optagelse.
Det er læreren, der styrer den del, og læreren, der booker en tid med mentor,
men det er skolen og/eller kommunen, som betaler for produktet. Vi synes lærere
har rigeligt med udfordringer i forvejen, og derfor har vi et princip om, at lærere
aldrig nogensinde skal betale for vores produkt”.
Internationalt potentiale
Jesper Bergmann har
lært meget af sin tid i Teach First.
”Teach First har søsterorganisationer i hele verden. Der er lærermangel
og problemer med at fastholde lærere i hele verden. Det er ikke kun i Danmark,
at feedback på undervisningen og videooptagelser vil være en god ide. Vi håber,
at Teacherspace også kan virke og gøre en forskel for undervisningen i andre lande”.
De to iværksættere har arbejdet uden løn og ved siden af andre
jobs i et stykke tid med udviklingen af produktet.
Men fra 1. september i år
har en bevilling fra Innovationsfonden betydet, at de kan arbejde fuld tid på
Teacherspace i et år.
”Nu har vi udviklet vores egen platform, som vi er i gang
med at prøve af de første steder. Det er sparsomt, hvor mange der har prøvet den,
men tilbagemeldingerne er meget positive. Men det handler om, at man selv skal
have lyst til det som lærer”.
Der bliver ikke målt på effektiviteten af lærere, lover Jesper Bergmann.
”Hvis vi gør lærerne dygtige og gladere, så smitter det positivt af for både eleverne og på skolerne . Vi går ikke op i at måle effekten af alt muligt. Vi støtter os op ad den
forskning, der er om, hvordan man gør lærere dygtigere. Og så vil man som
skoleleder, forældre og elev og selvfølgelig også som den lærer, der har fået
feedback, mærke en forskel".