Charlotte Hansen og kolleger gik til ledelsen med et oplæg om ekstra lektioner i natur/teknologi. Gode argumenter gav resultat.
privatfoto
Fik en ekstra lektion i natur/teknologi på to årgange
Lærer Charlotte Hansen fortæller i sin blog, at hun sidste år gik til ledelsen med et oplæg om hvad udeundervisning giver eleverne – og det medførte en ekstra lektion i natur/teknologi på 4. og 6. årgang. Men hvordan gør man egentlig det?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg havde hele min afdeling og naturfagsteamet med, inden jeg gik til ledelsen med oplægget", fortæller Charlotte Hansen bag bloggen Charlotte's Teacher Web her på folkeskolen.dk/naturfag.
"Her i corona-tiden har vi haft meget udeskole, og vi har oplevet, at det giver energi hos eleverne. Der er højere til loftet udenfor, undervisningen bliver ofte mere konkret, der er flere sanser på, og det har eleverne glæde af. Den erfaring vil vi gerne tage med os i hverdagen fremover. Vi skal inspirere hinanden, og det er oplagt at tage naturfagene først med udeskole og så kan andre fag blive inspireret og komme med senere", siger Charlotte Hansen, der arbejder på Bredsted/Gadbjerg Skole i Vejle Kommune.
Hun samlede argumenter sammen med sine kolleger, lavede et oplæg og gik så til ledelsen. Der var en ekstra idrætstime, der lå for sig selv på to årgange, så de blev konverteret til natur/teknologi.
Blog: Læring om naturen i naturen
Hun fremhæver, at den ekstra lektion på to årgange giver meget bedre muligheder for samarbejde med institutioner udenfor skolen, for at arbejde tværfagligt, få mere bevægelse ind i undervisningen og for at højne fagligheden.
Så nu har 4. årgang fire lektioner natur/teknologi i sammenhæng og 6. årgang har tre sammenhængende lektioner ligesom pauser er indlagt i blokken.
Lærer deler naturfags-inspiration på Facebook og Instagram
"Nu kan vi tage i skoven, der ligger tæt på, arbejde og samle ind og så tage tilbage til skolen og afslutte vores arbejde. Det giver så god mening. Det giver helt naturlig mere bevægelse at komme ud af skolen og vi kan samarbejde med Økolariet i Vejle og deres folk, vi kan bruge naturvejlederen og vi har tid til vores samarbejde med kraftvarmeværket".
"Det handler om at være enige og komme med alle de gode argumenter. Når vi kommer med vores energi og virkelig vil noget, så kan det ofte lade sig gøre. Ledelsen vil gerne lytte og se, hvad der kan lade sig gøre. Og så må vi jo alle gå på kompromis, men når vi er enige, så kan meget lade sig gøre", mener Charlotte Hansen.