Emma vandt MGP i år.
Foto: Agnete Schlichtkrull/DR
DR Skole: Sådan skriver du MGP-sange med 3.-6. klassetrin
DR- skole har lavet en guide fra idéfase til færdigskrevet sang i et tværfagligt undervisningsforløb til musik og dansk.
DR Skole har lavet et nyt undervisningsforløb til 3.-6. klassetrin, hvor eleverne får hjælp til at sætte ord og toner på det, som fylder indeni. Det handler mere om at få fortalt den gode historie end om at kunne spille på instrumenter og synge rent.
Sådan lyder det i lærervejledningen til ”Min sang til MGP”.
”DR ønsker at øge mangfoldigheden blandt deltagerne – både i forhold til geografi, køn og variation i musikgenre og udtryk. Alt sammen for at sikre, at alle børn føler sig repræsenteret, så Børnenes MGP bliver en fest for alle Danmarks børn. Det er dog ikke nogen betingelse, at undervisningsforløbet afsluttes med, at eleverne indsender deres sang”, står der i lærervejledningen.
I forløbet kommer eleverne via videoer i selskab med MGP-dommerne Matilde Edith Rasmussen og Sophie Ziedoy. De guider eleverne gennem sangskrivningens univers.
”I forløbet ’Min sang til MGP’ lærer eleverne, hvordan man analyserer en sangtekst og budskab og emner. Gennem videoer får I redskaber til, hvordan ma selv laver sin egen tekst og melodi”, forklarer Sophie Ziedoy i en video til materialet.
Find materialet:
Find introduktion, undervisningsmaterialer og lærervejledning via på DR Skole.
Forløbet kan gennemføres på forskellige måder alt afhængig af klassetrinnet. De yngste elever vil have glæde af, at teksterne til eleverne bliver gennemgået i plenum, mens de ældste kan arbejde med indholdet selvstændigt.