Martin Jantzen og Lasse Aagaard fik tidligere på året Lyngby-Taarbæk Kommunes KulturprisPrivatfoto
Et lærerteam, som virkelig får lov at give den gas med musikken
Martin Jantzen og hans kollega Lasse Aagaard er begge udøvende musikere og komponister, men de kunne ikke drømme om at stoppe som musiklærere på Lundtofte Skole, for skolen kører musikprofil og i et team af fire musiklærere er der plads til at lave masser af fede ting med eleverne.
Hvilken musiklærer kan lige hive en sang til Andreas
Mogensen op af lommen, når Danmarks astronautdarling skal på langfart igen. Det
kan Martin Jantzen. For sådan en skrev han sammen med sin kollega Lasse Aagaard
i 2015, så skolens 4. klasser, der havde vundet et astronautbesøg, kunne synge
den for en imponeret Andreas Mogensen. Og eleverne slår ikke en sminke, for
alle klassetrin er vante til at optræde med sang og musik.
Et særsyn på en ganske almindelig blandet folkeskole i en
forstad til København? Ja, men sådan er det ikke desto mindre, fortæller Martin
Jantzen, og det er netop det, der gør, at han og hans kollega elsker at være på
skolen og ikke kunne drømme om at slippe lærerjobbet, selv om de begge har en
karriere som musiker og komponist ved siden af.
”Det kan godt være, at jeg engang forestillede mig, at jeg
kun skulle være musiklærer, ind til jeg slog igennem som musiker, men lige så
snart jeg startede, kunne jeg mærke, at det var noget, jeg virkelig holdt af og
var dygtig til, så jeg kunne ikke drømme om at skippe relationerne til
kollegerne og børnene i dag”, fortæller han.
Martin Jantzen har været på skolen siden 2003, og allerede
dengang havde skolen en musikprofil, for skolelederen, der havde været der
siden 1980’erne, var selv meget engageret musiker. I dag er de fire musiklærere,
som alle fire spiller, og de har et væld af musiktraditioner og et helt
repertoire af skolesange, de har skrevet gennem tiden og som eleverne kender og
lærer hinanden.
”På mange måder er det blevet et sted, hvor vi har fået lov
til at få det, som vi gerne vil have det i forhold til musikdelen. Min kollega
og jeg får alt det her, som man ikke får, når man sidder alene og skriver
musik. Vi har kollegerne og her er en meget familiær stemning, for lærerne
bliver her i mange år – jeg er faktisk end af de nye, og jeg nyder virkelig at
undervise og være med til at danne dem i forhold til musik, og det synes jeg
virkelig vi kan her”, fortæller han.
På Lundtofte Skole i Lyngby har eleverne morgensang, de har ’Spil
dansk dag’, de giver forårskoncerter, spiller julekrybbespil for kommunens børn i den lokale
kirke, musical, og de kommer løbende ud på plejehjem og til arrangementer og
synger koncerter.
”I forbindelse med en ombygning har vi også netop fået en ny
kultursal på skolen, så vi kan blive endnu vildere med vores
musikarrangementer. Man kan virkelig mærke, at skolen har en god værdi med
sangtraditioner. Og det at vi har en samlet lærergruppe, der alle sammen støtter
op og er med, betyder meget”.
Lasse Aagaard er komponist og har skrevet musikken til den
aktuelle musical om "Margrethe". Martin Jantzen har lavet musik til
parkinsonramte og til børn, der stammer, og har for nyligt udgivet bogen "Halfdan
og Stjernerne", hvor han sammen med en logopæd har lavet rytmiske øvelser, der kan hjælpe børn, der stammer. Sammen skriver Martin og Lasse musik og tekster til
cirkusrevyen, og så skriver de sange og musicals til skolen.
Annonce:
”Vi har på skolen et repertoire af sange, som er blevet
vores skolesange. Mange af børnene ved ikke, at de kun findes på vores skole, og
de tænker det heller ikke særligt, for sådan har det hele tiden været. Hvor man
på andre skoler har et skolekor, så kan vi tage ud med en hvilken som helst
årgang eller klasse og optræde, for alle har et bagkatalog af skolesange, som
vi synger til morgensang om fredagen”.
Kvaliteten skal være i top i musik
Det er en vigtig pointe, at børnene er sammen på tværs af
årgange, for de små lærer sangene af, at de store synger dem, og når de små når
til at skulle spille krybbespillet på mellemtrinnet, så har de set det flere gange
og kender det hele.
”Det betyder også noget for de store, for når man fx skal
fortælle lidt om, hvad sensommervise handler om, så ville 6.-klasserne slet
ikke kunne være i deres akavede teenagekroppe af pinlighed. Men når det er for
de små, vi fortæller det, så støtter de jo og føler et ansvar for at få det til
at fungere, ligesom det gjorde, da de var små”.
Annonce:
Og hvordan var det så med sangen til astronauten? Ja, det var
4.-klasserne, der deltog og vandt en konkurrence om at få Andreas Mogensen på
besøg. Og det kunne Martin Jantzen og Lasse Aagaard jo ikke bare sidde
overhørig.
”Jeg skrev teksten og Lasse skrev melodien. Faktisk lavede vi
både "Stjernemand" til indskolingen og "Mørkeland" til udskolingen, og så kunne de
synge den for ham, da han kom på besøg. Nu hvor han skulle afsted igen, tog vi
den selvfølgelig op og sang den. Og vi har også brugt den til science-uge i uge
39. Det er supervigtigt, at vi der underviser i musik, virkelig tager det
alvorligt at giver børnene kvalitet. Børn lurer lynhurtigt, hvis det er musik,
der ikke har kvalitet i sig selv, og så gider de ikke. Vi skal huske at give
dem noget, vi også selv synes er fedt”.