Martin Jantzen og Lasse Aagaard fik tidligere på året Lyngby-Taarbæk Kommunes Kulturpris

Et lærerteam, som virkelig får lov at give den gas med musikken

Martin Jantzen og hans kollega Lasse Aagaard er begge udøvende musikere og komponister, men de kunne ikke drømme om at stoppe som musiklærere på Lundtofte Skole, for skolen kører musikprofil og i et team af fire musiklærere er der plads til at lave masser af fede ting med eleverne.

Offentliggjort

Hvilken musiklærer kan lige hive en sang til Andreas Mogensen op af lommen, når Danmarks astronautdarling skal på langfart igen. Det kan Martin Jantzen. For sådan en skrev han sammen med sin kollega Lasse Aagaard i 2015, så skolens 4. klasser, der havde vundet et astronautbesøg, kunne synge den for en imponeret Andreas Mogensen. Og eleverne slår ikke en sminke, for alle klassetrin er vante til at optræde med sang og musik.

Et særsyn på en ganske almindelig blandet folkeskole i en forstad til København? Ja, men sådan er det ikke desto mindre, fortæller Martin Jantzen, og det er netop det, der gør, at han og hans kollega elsker at være på skolen og ikke kunne drømme om at slippe lærerjobbet, selv om de begge har en karriere som musiker og komponist ved siden af.

”Det kan godt være, at jeg engang forestillede mig, at jeg kun skulle være musiklærer, ind til jeg slog igennem som musiker, men lige så snart jeg startede, kunne jeg mærke, at det var noget, jeg virkelig holdt af og var dygtig til, så jeg kunne ikke drømme om at skippe relationerne til kollegerne og børnene i dag”, fortæller han.

Martin Jantzen har været på skolen siden 2003, og allerede dengang havde skolen en musikprofil, for skolelederen, der havde været der siden 1980’erne, var selv meget engageret musiker. I dag er de fire musiklærere, som alle fire spiller, og de har et væld af musiktraditioner og et helt repertoire af skolesange, de har skrevet gennem tiden og som eleverne kender og lærer hinanden.

”På mange måder er det blevet et sted, hvor vi har fået lov til at få det, som vi gerne vil have det i forhold til musikdelen. Min kollega og jeg får alt det her, som man ikke får, når man sidder alene og skriver musik. Vi har kollegerne og her er en meget familiær stemning, for lærerne bliver her i mange år – jeg er faktisk end af de nye, og jeg nyder virkelig at undervise og være med til at danne dem i forhold til musik, og det synes jeg virkelig vi kan her”, fortæller han.

Skolesange

På Lundtofte Skole i Lyngby har eleverne morgensang, de har ’Spil dansk dag’, de giver forårskoncerter, spiller julekrybbespil for kommunens børn i den lokale kirke, musical, og de kommer løbende ud på plejehjem og til arrangementer og synger koncerter.

”I forbindelse med en ombygning har vi også netop fået en ny kultursal på skolen, så vi kan blive endnu vildere med vores musikarrangementer. Man kan virkelig mærke, at skolen har en god værdi med sangtraditioner. Og det at vi har en samlet lærergruppe, der alle sammen støtter op og er med, betyder meget”.

Hvis vejret er til det, tager de fire musiklærerne morgensangen udendørs.

Lasse Aagaard er komponist og har skrevet musikken til den aktuelle musical om "Margrethe". Martin Jantzen har lavet musik til parkinsonramte og til børn, der stammer, og har for nyligt udgivet bogen "Halfdan og Stjernerne", hvor han sammen med en logopæd har lavet rytmiske øvelser, der kan hjælpe børn, der stammer. Sammen skriver Martin og Lasse musik og tekster til cirkusrevyen, og så skriver de sange og musicals til skolen.

”Vi har på skolen et repertoire af sange, som er blevet vores skolesange. Mange af børnene ved ikke, at de kun findes på vores skole, og de tænker det heller ikke særligt, for sådan har det hele tiden været. Hvor man på andre skoler har et skolekor, så kan vi tage ud med en hvilken som helst årgang eller klasse og optræde, for alle har et bagkatalog af skolesange, som vi synger til morgensang om fredagen”.

Kvaliteten skal være i top i musik

Det er en vigtig pointe, at børnene er sammen på tværs af årgange, for de små lærer sangene af, at de store synger dem, og når de små når til at skulle spille krybbespillet på mellemtrinnet, så har de set det flere gange og kender det hele.

”Det betyder også noget for de store, for når man fx skal fortælle lidt om, hvad sensommervise handler om, så ville 6.-klasserne slet ikke kunne være i deres akavede teenagekroppe af pinlighed. Men når det er for de små, vi fortæller det, så støtter de jo og føler et ansvar for at få det til at fungere, ligesom det gjorde, da de var små”.

Og hvordan var det så med sangen til astronauten? Ja, det var 4.-klasserne, der deltog og vandt en konkurrence om at få Andreas Mogensen på besøg. Og det kunne Martin Jantzen og Lasse Aagaard jo ikke bare sidde overhørig.

”Jeg skrev teksten og Lasse skrev melodien. Faktisk lavede vi både "Stjernemand" til indskolingen og "Mørkeland" til udskolingen, og så kunne de synge den for ham, da han kom på besøg. Nu hvor han skulle afsted igen, tog vi den selvfølgelig op og sang den. Og vi har også brugt den til science-uge i uge 39. Det er supervigtigt, at vi der underviser i musik, virkelig tager det alvorligt at giver børnene kvalitet. Børn lurer lynhurtigt, hvis det er musik, der ikke har kvalitet i sig selv, og så gider de ikke. Vi skal huske at give dem noget, vi også selv synes er fedt”.

Se eleverne synge for Andreas Mogensen her: