Karine Thelle har fået ansvaret for musikfaget på Østofte Landsbyordning på LollandFoto: Privat
Nyuddannet og eneste musiklærer:”Det er megahårdt, at man står så meget alene”
Lærer Katrine Thelle har 12 lektioners musik om ugen på en landsbyskole på Lolland. Skolen har ikke haft en musiklærer i flere år, så det kræver meget at opstarte en musikkultur på en skole, når man er helt alene.
Katrine Thelle er stolt af at være musiklærer, men hun mener også, at det er hårdt job.
1. august sidste år mødte nyuddannede lærer Katrine Thelle ind til sin første arbejdsdag som lærer på Østofte Landsbyordning. Skolen har 130 elever, men har i flere år ikke haft en musiklærer ansat, og det bærer både faglokale og skolekultur præg af.
”Jeg var godt klar over, at det var en kæmpeopgave, der lå foran mig. Jeg var i gang med min bachelor, da jeg kom til jobsamtale. Jeg vidste godt, at de ikke var vant til at have musik”, siger Katrine Thelle.
Katrine Thelles undrede sig i sin bacheloropgave over, at det kan være så forskelligt, hvordan faget prioriteres i skolen. Derfor undersøgte hun, hvordan musik bliver legitimeret fra forskellige vinkler, og hvilke konsekvenser det kan have for musikundervisningen i folkeskolen. Opgaven blev så god, at den blev indstillet til Lærerprofession.dk's årlige prisuddeling.
Annonce:
Musikkultur og lokale skal opbygges
Selv om hun er uddannet musiklærer, så synes hun, det er svært, når man kommer til en skole, hvor der ikke er andre, som man kan sparre med om musik, og hvor der skal etableres en musikkultur fra bunden.
”Musiklokalet er et kæmpestort lokale. Da jeg kom, var der 13 guitarer i en stor bunke. De fleste manglede strenge eller havde en knækket hals. Trommerne manglede skind. Meget var gået i stykker. Så den første store opgave var at gøre musiklokalet brugbart”, fortæller hun.
Hun havde en uge til at forberede skoleåret, inden eleverne kom, og da hun også er klasselærer, skulle hun også havde gjort et klasselokale klart, foruden at hun for første gang skulle lave årsplan og forberede sin undervisning. I løbet af året har hun en halv time om ugen til at føre tilsyn med musiklokalet.
Annonce:
”Jeg startede med at sætte 5. og 6. klasse til at rydde op. På den måde fik de instrumenter i hånden og fandt ud af, hvad en xylofon eksempelvis er. Der var en dreng, der spillede bas i musikskolen, så han kunne tjekke forstærkere og strenge. Det er godt givet ud, at de ved, hvor tingene skal være, og de har medbestemmelse”, siger Katrine Thelle. ”Med de små klasser er det noget, jeg arbejder på. De er ikke vant til at komme ned i et lokale, hvor der ikke er borde og stole, og hvor det ikke er så struktureret som i et almindeligt klasselokale”.
Inklusionselever udfordrer musik
Skolen har mange inklusionselever, og det udfordrer, når man er alene i et musiklokale, der er placeret langt fra skolens øvrige lokaler.
”Inklusionsbørn kan have det svært i musik. Nogle elsker det, men nogle kan slet ikke være i det. Når man står ene lærer, kan det være meget svært, hvis man har to elever, som slet ikke kan være i lokalet. Jeg kan jo ikke forlade kassen, så det kan være svært at prioritere”.
Annonce:
Hun oplever stor støtte fra kolleger og leder, men det er ikke altid, de forstår den virkelighed, som musiklærere står i.
”Nogle kommer og spørger: kan du ikke spille det her nummer med dem? Så må jeg bare sige nej, det er alt for svært for en 3.-klasse. Så kan de ikke altid helt forstå det. Man kan godt føle sig alene med musikdidaktik”.
Inviterer samarbejdspartnere til skolen
Her i foråret har hun fået en samarbejdsaftale med Lollands Musikskole, som kommer til skolen og underviser eleverne i blandt andet blæseinstrumenter. Musikskolen hjælper også med den musical, som skolen for første gang skal sætte op.
Annonce:
”Jeg har fået trumfet igennem, at vi en gang om ugen har morgensang, og så skal vi lave en musical i juni, som er med til at give musikken større plads. Her er musikskolen ind over. Elever fra 3. og 6. klasse skal spille nogle af sangene i musicalen, og så tager musikskolen resten. Så øver jeg kor og sang med eleverne”.
Selv om det er hårdt at stå alene med musikundervisningen på skolen, er hun meget glad for sit job.
”Jeg synes, det er megahårdt at have de 12 lektioner, men jeg elsker det også. Jeg elsker at se børnenes glæde ved musikken, og jeg bliver selv glad for at undervise i musik. Jeg er heldig at have en leder, der bakker mig op og som gerne vil have musikken på skolen”.