Danske skoleledere sidder ikke på kontoret hele tiden, men de skal endnu mere ud at observere undervisningen, siger næstformand i Skolelederforeningen Claus Hjortdal

Kun en fjerdedel af danske skoleledere kommer rundt i klassen

Det er med en fælles intention om, at de danske skoleledere skal meget mere ud i klasselokalerne, at Skolelederforeningen og undervisningsministeren mødes i det nye partnerskab. Kun en fjerdedel af danske skoleledere ser ofte undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er for lavt, for det er noget, der bør ske alle steder. For mig er det helt naturligt, at et dygtigt ledelsesteam styrker medarbejderne ved at være ude klasserne. Ikke for at kontrollere, men for at give systematisk sparring til lærerne", siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini til Altinget i dag.

Blog: Åbn klassedørene og lær af hinanden!

Hun er netop kommet hjem fra det internationake topmøde om lærerprofessionen i New York, hvor en ny OECD-rapport om udvikling af skoleledelsen blev offentliggjort (se link til højre). Med tal fra Pisa-undersøgelserne viser den, at Danmark er et af de lande, hvor næsten alle skoleledere bruger kræfter på uro i klasserne og at løse problemer i en klasse i samarbejde med læreren - men kun en fjerdedel af de adspurgte danske ledere har ofte været ude at observere undervisning i løbet af et skoleår.

"Vi er enige med ministeren i, at Danmark ligger lavt", siger næstformand i Skolelederforeningen Claus Hjortdal. "Det er traditionen i Danmark og Skandinavien, at skolelederen udstikker mål, rammer og vision, og så overlader man det til lærerne at fylde det ud. Det blev senest kritiseret af OECD i forbindelse med Talis-undersøgelsen, og der var vi enige i at for at kunne have den løbende dialog med lærerne om undervisningen er det godt at være ude i nogle klasselokaler. Der udsendte vi vores inspirationsmateriale om observation og vurdering af undervisningen, og det har vi også sagt til ministeren, at vi gerne vil have med som et emne ved partnerskabsdrøftelserne".

Skolelederne: Vi vil have tydelig pædagogisk ledelse, ikke kontrol

Færre ledere observerer i Finland

I Pisa-topscorer-landet Finland er der kun ni procent af lederne, der ofte observerer undervisning, i Norge 24 procent og i Sverige 38 procent. Modsat er det henholdsvis 93 procent af de britiske og 95 procent af de amerikanske skoleledere, der siger, at de ofte observerer undervisning i klasselokalet.

Claus Hjortdal ser opgaven med at observere undervisning som skoleledelsens - ikke nødvendigvis skolelederens. På en skole, der fx har flere afdelinger på forskellige adresser, kan det godt være afdelingslederen, der overværer undervisning.

Claus Hjortdal understreger, at danske skoleledere selvfølgelig ikke sidder muret inde på kontoret hele tiden - de sørger for at besøge klasser, hvor der er uro eller forældre uro, så de kender til forholdene, når de skal ind i en dialog:

"Men skolelederen skal også ud at se noget god undervisning Alle lærere har brug for feedback, og det kan også være en mulighed for at få noget inspiration fra noget vellykket undervisning, som man måske kan sprede".

Læs mere