Skolelederne: Vi vil have tydelig pædagogisk ledelse, ikke kontrol

Skolelederforeningen har udviklet et værktøj med 52 fokuspunkter, som lederne kan bruge til at evaluere og sparre med lærerne om deres undervisning. De seneste dages mediefremstilling har fremstillet det som kontrol af lærerne. "Det er på ingen måde det, vi ønsker. Det er ment som en hjælp til bedre og mere tilstedeværende pædagogisk ledelse", siger ledernes formand.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hæftet "Fokuspunkter ved Observation og vurdering af undervisning" blev præsenteret af Skolelederne i august og i løbet af efteråret har foreningen sendt materialet ud til lokalformændene. Det indeholder 52 fokuspunkter, som lederne kan bruge, når de går ud i klasserne og observerer.

"Det er ment som et insprationsmateriale for lederne. Vi ved, at der er nogle, som allerede er begyndt at bruge det, og vi håber, at der kommer flere", fortæller Anders Balle.

Han er derfor også noget forundret over Jyllandspostens fremstilling af at landets skoleledere efter nytår går i gang med en storstilet undersøgelse af, om lærerne underviser godt nok. "Overalt i landet vil skoleledere sætte sig ud i klasseværelserne og overvære timerne for at ændre på lærerens undervisning efter behov", lyder det på jp.dk.

"Det er at stramme den alt for meget. Det her handler på ingen måde om kontrol af lærerne", siger Anders Balle. "Jeg kan godt se, at nogle af punkterne kan bruges til at kontrollere, men det er slet ikke det, der er meningen. Det her er ment som en hjælp til lederne, så de kan udvikle bedre og mere tilstedeværende pædagogisk ledelse".

Skolelederforeningen er blevet inspireret af Talis-undersøgelsen, der pegede på, at danske skoler kunne arbejde mere med pædagogisk ledelse. Samtidig står der også i lærernes arbejdstidsaftale fra 2008, at ledelsen løbende skal være i dialog med lærerne om undervisningen.

"Det er ikke meningen, at lederne skal fokusere på alle punkterne på en gang. De kan vælge nogle ud, som de vil sætte fokus på i en periode, og som man så kan diskutere på drøfte grundligt med lærerne i fællesskab og enkeltvis".

En offentliggørelse kan slet ikke komme på tale, siger Anders Balle.

"Hvis der skal laves kontrol og tjek af lærerne eller skolen, så er det ikke i det her regi, det skal foregå".  

Læs mere

Skoleledernes inspirationshæfte