Debat
Et grundlæggende princip for planlægning af undervisning er at planlægge baglæns, skriver forskningsleder.
Illustration: Anastasia Lunosheva/Getty Images
Debat: Vi overbelaster lærerstuderende med information, de aldrig får brug for
Læreruddannelsen skal være praksisrettet. Docent Preben Kirkegaard har tre bud på, hvad der skal til. Samtidig peger han på de afgørende elementer, der spænder ben for udviklingen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Regeringens
nye uddannelsesreform ser ud til kun at få mindre indflydelse på
læreruddannelsen i denne omgang. For som mange ved, er læreruddannelsen blevet
reformeret så sent som i 2023. Her blev den nye læreruddannelse født med kravet
om at være mere praksisrettet. Men vi er bestemt ikke i mål endnu.
Ambitionen
er, at uddannelsen skal blive mere virkelighedsnær, så nye lærere bliver bedre
forberedt på elementer som formativ vurdering eller skole-hjem-samarbejdet.
Læreruddannelsen har dvælet for meget ved at udforske, hvad god undervisning
kan være. Den har ikke i tilstrækkelig grad forberedt nye lærere til at blive
gode lærere – må man forstå. Det er i udgangspunktet vigtigt at finde ud af,
hvordan ekspertise i undervisning ser ud; men det hjælper ikke nye lærere i sig
selv.
Jeg har tidligere
undervist i teorier om formativ vurdering. På tre timer blev alle fem
strategier og tre teknikker for hver strategi præsenteret. Det er selvfølgelig vigtigt at sætte sig ind i, hvordan ekspertise ser ud,
men vi hjælper kommende lærere bedst, når vi sætter dem i stand til at være
fremragende. Det kan vi kun gøre, når vi ved at øvelse er altafgørende:
- Et synligt resultat. Alle
skal øve deres kapacitet til formativ vurdering med det samme – så vi er sikre
på, at de vil være i stand til at kunne gøre det selvstændigt.
- Begrænsede mål. Det er vigtigt
at kunne begrænse sig selv, om end det kan være pinefuldt.
- Øvelse af hvert trin. Hvert
trin skal øves for at kunne gøre det selv. Det kræver at studerende modtager
løbende feedback og kommer til at handle på den.
Vag,
overvældende eller fordømmende
Et
grundlæggende princip for planlæggelse af undervisning er at planlægge baglæns:
Man er nødt til at gøre noget for at se, om studerende har forstået indholdet. Der
skal udvikles en praksiskultur på læreruddannelsen. Hvis vi accepterer, at
praksis er en kritisk del af læreruddannelsen, hvordan sikrer vi så, at alle
kommer til at profitere af en praksiskultur? Der skal skabes en atmosfære, hvor
studerende føler sig trygge ved at praktisere og øve sig. De skal være i stand
til at modtage feedback. De skal medvirke til at udvikle feedback. De skal blive
glade og stolte, over det de laver.
Hvad
forhindrer det i at ske?
- Der er for meget information. De
studerende kan for eksempel kun bruge mindre end en håndfuld af de formative
vurderingsteknikker, de bliver undervist i. Det tager år at få de grundlæggende
kompetencer i at lave god formativ vurdering. Vi skal undgå at overbelaste
lærerstuderende med information, som de hverken kan bruge eller har kapacitet
til at anvende.
- At vide er ikke det samme som at kunne gøre. At vide,
hvordan god undervisning ser ud, er mindre end halvdelen af at kunne gøre. At
vise, hvordan det skal gøres – uden at afsætte tid af til at praktisere det –
er en garanti for, at de studerende ikke praktisere det.
- Overset kompleksitet. Det er
vanskeligt at designe god undervisning. Det er især svært at vælge, hvad man
skal gøre med svar og spørgsmål under tidspres. En lærer har omkring tredive
sekunder til at vurdere elevernes forståelse og beslutte, hvad de skal gøre
næste gang. Det er en stor praktisk og etisk udfordring. Hvert valg i
undervisningen – at fortsætte, gå tilbage, eller opdele grupper – har sine
fordele og ulemper.
En
praksisrettede læreruddannelse kræver at underviserne får feedback til at
fungere, når de studerende skal øve sig. Feedback er desværre ofte unyttig, og
unyttig feedback er vag, for overvældende eller fordømmende. God feedback handler
om, at det hjælper studerende med at se noget, som de ellers ville gå glip af.
Det er her udfordringen ligger.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk