PD-projekt
Hvilke muligheder har logopæden for at hjælpe elever på specialskoler?
Marie Mølholm Jungersen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit diplomprojekt om hvordan man med logopædi kan hjælpe elever med høretab og et begrænset verbalt sprog.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Torkil Østerbye har indstillet Marie Mølholm Jungersen til Lærerprofession.dk for hendes diplomprojekt med begrundelsen:
"Projektet indstilles til prisen for
årets bedste pædagogiske diplomprojekt om skolen, fordi det har en helt særlig
relevans for børn med svære kommunikative vanskeligheder. Projektet viser,
hvordan en helhedsorienteret indsats kan pege frem mod, hvordan specialskoler
for elever med vidtgående funktionsnedsættelser kan øge fokus på at styrke
elevernes sproglige kompetencer."
I projektet undersøger Marie hvilke muligheder logopæden har for at lave en helhedsorienteret logopædisk analyse, samt intervention for en elev med høretab og begrænset verbalt sprog. Dette undersøger hun med henblik på at styrke
elevens deltagelsesmuligheder i specialskolen og i hjemmet.
Projektet kan hentes her:
Hørevanskeligheder og komplekse sproglige
vanskeligheder i det specialiserede logopædiske felt
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.