PD-projekt
Elevernes syn på en skole uden mobiler
Christina Folkmann er indstillet til Lærerprofession.dk for sit diplomprojekt om hvordan elevernes egne perspektiver er på overgangen til en mobilfri skole.
Adjunkt på Københavns Professionshøjskole Anne Suhr har indstillet Christina Folkmanns projekt til en pris for hendes diplomprojekt med begrundelsen:
"Christina Folkmanns afgangsprojekt udfolder et centralt, men
paradoksalt underbelyst perspektiv på den aktuelle politiske og faglige debat
om skærm- og mobilpolitikker i skolen – nemlig børnenes egne perspektiver på
tematikken. Projektet formår at løfte tematikken og skabe et nyt væsentligt
perspektiv i den verserende debat om børn og skærme. Med sin høje aktualitet og
fokus på politisk bevågenhed inddrager Christina Folkmann børnenes egne
erfaringer og udforsker de dilemmaer og udfordringer, de møder. Projektet byder
på en nuanceret diskussion af børneperspektiv og børnesyn, identitet,
selvopfattelse og adgang til fællesskaber, samt hvad mobilfri skole kræver af
det pædagogiske personale. Gennem en grundig empirisk undersøgelse og nuanceret
formidling løfter afgangsprojektet en vigtig og relevant pædagogisk tematik,
der indiskutabelt bidrager med væsentlig ny viden til den aktuelle
samfundsdebat. Christina Folkmanns arbejde er både praksis- og
professionsrettet, hvilket yderligere understøtter dets relevans og
anvendelighed i det pædagogiske felt. Dette gør projektet yderst værdigt til en
pris for årets bedste afgangsprojekt."
I projektet undersøges der hvilken betydning processen har omkring overgangen til mobilfri skole for børn – og hvordan børneperspektivet kan informere og kvalificere det pædagogiske arbejde med denne proces?
Hent projektet her:
Mobilpolitik og børneperspektiver
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.