"I stedet for at udvikle en god og solid uddannelse, som vil være attraktiv for unge, og hvor de vil stå i kø for at komme ind, indfører man en karaktergrænse og nogle samtaler", siger Anders Bondo
Bondo: Skuffende læreruddannelses-forlig
I Danmarks Lærerforening er formand Anders Bondo dybt skuffet over, at man endnu engang bare har rørt i gryden og renoverer lidt på den eksisterende læreruddannelse frem for at opgradere den til finsk niveau.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det er skuffende. Politikerne har så mange krav og ønsker til den danske folkeskole og her har de haft en mulighed for at styrke hele fundamentet. I stedet har de bare rørt lidt rundt i gryden og taget de elementer, som var der i forvejen. Det giver ingen mening", siger Anders Bondo på basis af de første meldinger om indholdet af det forlig om ny læreruddannelse, som netop er faldet på plads.
Læreruddannelsesforlig på plads med adgangsbegrænsning
"Det er skidt for eleverne i fremtidens folkeskole, at der ikke var vilje til at gøre noget, som gør en forskel", siger Anders Bondo.
Han tror ikke, at det vil hjælpe at indføre en adgangsbegrænsning til læreruddannelsen:
"I stedet for at udvikle en god og solid uddannelse, som vil være attraktiv for unge, og hvor de vil stå i kø for at komme ind, indfører man en karaktergrænse og nogle samtaler. Det gør jo ingen forskel, når der ikke er ansøgere nok. Prøv at se i Finland, hvor der er så mange, som søger ind på uddannelsen, at man har to samtaler og virkelig arbejder på at vælge de mest engagerede og bedste ud. Det gør en forskel", siger han og er bekymret for, om det er økonomien, der har forhindret en egentlig reform:
"Vi har regnet på, at hvis man i stedet for det tårnhøje frafald, som man har i Danmark - på 39 procent - kunne komme ned på et frafald på ti procent som i Finland, ville det ikke være dyrere med en fem-årig uddannelse", siger Anders Bondo til folkeskolen.dk
LL: Adgangskrav gør ingen forskel
Læs mere
Læreruddannelses-forliget