Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg vil kæmpe for retten til at være sig selv"
Iani Kolding-Dyrvig, 32 år
"Jeg er vokset op i et ret strengt parallelsamfund i Jehovas Vidner. Efter jeg er kommet ud af det, har jeg oplevet andre som har været i samme situation som mig, der har kæmpet for retten til at være sig selv. Det vil jeg også rigtigt gerne gøre, og derfor brugte jeg nogle år på at tænke over, hvad min rolle skulle være i forhold til det".
"Jeg har altid været meget sikker på, at jeg gerne vil arbejde med børn på en eller anden måde. Efter at have arbejdet i butik i mange år tog jeg en HF, og her fandt jeg ud af, at det faglige er megafedt. Det hjalp mig på vej til, at jeg fandt ud af, at jeg kan hjælpe børn som lærer".
"Jeg vil gerne være en meget anerkendende lærer og en, der ser børn for det, de er, og er der for dem, de er. Og det er lige meget, hvad de har med hjemmefra. Det handler om evnen til at se udover, hvad de har med sig og lade barnet vide, at skolen er et meningsfuldt modspil til det, de har derhjemme".
"Jeg rigtigt gerne vil skabe relationer til mennesker"
Katrine Faaborg Rahbek Jørgensen, 22 år
"Jeg har altid vidst, at jeg gerne vil arbejde med mennesker. Jeg startede på sygeplejerskeuddannelsen, fordi jeg tænkte, at det kunne være noget for mig. Men jeg fandt hurtigt ud af, at den virkelighed, man kommer ud til dér, ikke var noget for mig. Det gjorde, at jeg blev mere skarp på, at jeg rigtigt gerne vil skabe relationer til mennesker".
"Så efter et halvt år på sygeplejerskeuddannelsen måtte jeg genoverveje, hvad det var, at jeg skulle. Det gjorde, at jeg kom tilbage til at tænke på at blive lærer. Det er generelt noget, jeg har haft oppe at vende mange gange. Min far er lærer, og jeg legede tit, at jeg var lærer og min lillesøster var elev, da vi var små".
"Jeg kan rigtigt gode lide det faglige, som man får ved at være lærer, og så får jeg samtidig lov til at møde ind til de samme elever og kolleger hver dag".
"Det bliver meget vigtigt for mig at finde en professionel balance i relationen til eleverne. Jeg har det med at tage andres følelser på mig, så derfor skal jeg være bevidst om, at jeg skal passe på mig selv. Derfor vil jeg ikke være alt for privat overfor eleverne, men de skal vide, at de altid kan komme til mig".
"Jeg har fundet nogle af svarene nu, og dem vil jeg gerne give videre"
Kristian Kofod Jørgensen, 22 år
"Jeg tror måske altid, at jeg på en eller anden måde har vidst, at jeg skulle være lærer. Jeg har også altid fået at vide, at jeg vil være god til det. Problemet har været, at det boglige ikke har tiltalt mig, og så er der ikke meget ide i at være lærer".
"Derfor startede jeg i sin tid på søfartsskolen. Men det var slet ikke mig. Så efter to år flyttede jeg hjem igen. Det fik mig til at tænke, at det måske bare var det forkerte håndværk. Derfor prøvede jeg i stedet slagteruddannelsen. Dagen inden eksamen sagde jeg nej og smuttede hjem".
"Jeg har altid haft svært ved at vælge én konkret interesse, og derfor har jeg nok svært ved at sigte efter noget. Men jeg fik tænkt mig godt og grundigt om, og så blev jeg sikker på, at jeg skal være lærer".
"Da jeg gik i skole i sin tid, gik jeg tit rundt med en tanke: hvorfor skal vi lære det her? Jeg tror, at jeg har fundet nogle af svarene nu, og dem vil jeg gerne give videre".
"Jeg kan eksempelvis huske, at jeg slet ikke kunne forstå, hvorfor jeg skulle analysere en tale fra Anders Fogh Rasmussen, da jeg var til eksamen i HF. Hvad skal man bruge det til, hvis man har planer om at arbejde i butik? I dag vil mit svar være, at det giver dig mulighed for at læse en artikel på en helt anden måde. Hvorfor lærer vi at analysere sange? Det gør vi blandt andet, fordi det giver os et fællessprog til at snakke om, hvad der gør en sang god. De svar glæder jeg mig til at give".
"Som lærer åbner man små vinduer ud mod verdenen for børnene"
Nanne Hornemann-Nielsen, 37 år
"6. juli 2018. Dér blev jeg helt sikker på, at jeg ville være lærer. Det er den dag, at jeg gik ind for at søge ind på uddannelsen. Problemet er, at det var dagen efter ansøgningsfristen. Det var brandærgerligt".
"I oktober meldte jeg mig til to-dages studiepraktik på uddannelsen, og dér var jeg bare blown away. Bare stemningen, når man kommer ind - jeg var helt solgt. Siden har jeg bare gået på mit arbejde og talt dagene til, at det blev studiestart 1. februar. Tænk at få mulighed for at få den rolle i et barns liv og være med til at danne dem. Som lærer åbner man små vinduer ud mod verdenen for børnene".
"Nu hvor jeg er startet, nyder jeg virkelig at være her. Sammenspillet vi har på holdet og undervisningen. Det er simpelthen så givende".
"Jeg er mor til fire børn. Jeg elsker samarbejdet med børn. De er så umiddelbare, og de giver så meget igen. Jeg kan virkelig godt lide børns legende tilgang. Der er ingen tvivl om, at jeg vil sætte fokus på det faglige, men der skal også være plads til, at alt ikke altid går den lige vej"