Især nordmænd er vilde med at læse til lærer i Danmark. 9 studerende starter nu på Campus Carlsberg. Studerende fra udlandet skal opfylde samme adgangskrav som danske studerende.

Nordmænd og svenskere fylder på læreruddannelsen i Danmark

I år er 40 nordmænd rejst til Danmark for at uddanne sig til lærer. Alene på Campus Carlsberg starter 9 nordmænd på læreruddannelsen, og det er det største antal i mange år, siger leder af læreruddannelsen, Lis Madsen.

Offentliggjort

Master i nabosprog på vej

UCC Professionshøjskolerne har indledtet tæt samarbejde med universitetet i Lund, Högskolan iKristianstad i sydsverige og Høgskolen i Oslo samt universitetet iReykjavik og Københavns Universitet. Planen er at udvikle en masteri nabosprog. I første omgang udvikles moduler, som har nabosprog ogog nabosprogsdidaktik som indhold. Projektet har fået støtte afNordisk Ministerråd og skal styrke nabosprogene på læreruddannelsenog udbyde moduler, som støtter forståelsen af nabosprog og højnerde sprogdidaktiske kompetencer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af nordmænd, der læser til lærer i udlandet er fordoblet i løbet af de seneste fem år, og Danmark er efter England nu det mest populære studieland for de norske lærerstuderende.

Det fremgår af det norske lærermedie Utdanningsnytt.no, som skriver, at der i fjor var 40 norske lærerstuderende i Danmark, mens der var 66 i England og 28 i Sverige. Tallene har Utdanningsnytt.no fra Educational Loan Fund, som yder støtte til studerende i udlandet.

På Professionshøjskolen UCC på Campus Carlsberg i København, glæder uddannelseschef Lis Madsen siger over, at ni norske lærerstuderende starter på uddannelsen.

"Det er flere norske studerende, end vi har set tidligere. Det er nyt, at så mange studerende vælger at læse en hel uddannelse i Danmark, siger Lis Madsen, der er, har været leder af læreruddannelsen i mange år. Hun oplyser at der også i år er en del svenske studerende på læreruddannelsen.

De nordiske studerende skal følge samme optagelseskrav som de danske studerende. Der er adgangsbegrænsning på læreruddannelsen, hvor der kræves et gennemsnit på 7 fra den adgangsgivende eksamen - svarende til den norske karakter 4. Studerende, der ikke lever op til gennemsnittet, har mulighed for at komme til en optagelsessamtale på lige fod med danske studerende. 

Flere unge optaget på læreruddannelsen 

Godt for de studerende

"Det er godt at vi får flere norske og svenske studerende, for det giver noget til uddannelsen - det styrker den gensidige forståelse af nabosprogene i Norden", siger Lis Madsen og peger på at denne forståelse understøtter en hensigtserklæring fra Nordisk Ministerråd om netop at understøtte den gensidige forståelse af de skandinaviske sprog.

"Det, at der er nogen, der har for eksempel norsk som modersmål, skal vi naturligvis udnytte - ikke mindst i danskundervisningen i det emneområde, der handler om nabosprogs-forståelse, sige Lis Madsen og tilføjer:

"Det med at vænne øret til at høre svensk og norsk er godt, her er det fint, at vi har et levende sprogmiljø og ikke skal nøjes med tekster, når vi har så mange 'native speakers', siger hun. 

"En anden gevinst, når man har internationale studerende, er, at det giver de studerende mulighed for at spejle deres egen kultur i de andres - og det fede ved at have norske og svenske studerende er jo, at de går ind som fuldgyldige studerende i alle fag. Med andre internationale studerende er det sådan, at de kun kan deltage i særlige moduler, der udbydes på engelsk."

Der en gammel aftale mellem de nordiske lande, der betyder at skandinaviske studerende kan anvende deres eget sprog - også ved eksamen. Men vælger de studerende at læse dansk, så skal de selvfølgelig også kunne skrive dansk.

Læs mere

Utdanningsnytt.no

De danske regler for optagelse på baggrund afudenlandsk eksamen