Opdateret den 19.04: Det fremgik tidligere, at studieturen var i Berlin. Vi beklager fejlen.
På læreruddannelsen UCL i Odense og Jelling har man brugt
en særlig bevilling til at styrke tysk og fransk på landets læreruddannelser
på en studietur til Leipzig for de tyskstuderende.
Turen har haft til formål at få de studerende til at forstå, at det tyske sprog ikke er så fremmed for dem, som mange går og
tror.
”Helt grundlæggende handler det om at få de studerende til
at forstå, at de ikke behøver at kunne tale flydende tysk for at starte
på faget tysk. Og det er måske noget af det, der netop er grunden til,
at særligt sprogfagene står i en udsat position”, fortæller uddannelseschef på
UCL Søren Smedegaard.
Netop derfor skal studieturen også være for dem, som måske
ikke vidste, at de har en fremtidig tysklærer gemt i maven.
”Studieturen skal ikke kun være for dem, der har valgt tysk.
Det er jo i virkeligheden i høj grad en tur til dem, der ikke har valgt tysk.
Eksempelvis kunne det være relevant for vores historiestuderende at tage med.
Herefter kan de studerende på et kvalificeret grundlag træffe beslutningen om,
hvorvidt tysk også er et fag for dem”.
Søren Smedegaard har et håb om, at studieturen kan hjælpe
flere til at få øjnene op for, at tyskfaget også er noget for dem.
”Det har handlet om at forsøge at få flere elever til lige
så stille at læne sig ind i det tyske. Der er nemlig også mange, der faktisk
synes, at faget er ret interessant, når de først får taget hul på det. Både
fagligt og kulturelt, men også i forhold til et strategisk blik efter at få et
arbejde. Man skal nemlig ikke kigge særligt godt efter for at få øje på, at
der søges tysklærere mange steder”.
Aktivering af sprog
Det er dog også i høj grad en vigtig læring for de
studerende, der allerede har valgt tyskfaget.
For det er vigtigt, at de studerende får lov til at
besøge det land, som de beskæftiger sig med på deres uddannelse, lyder det fra
uddannelseschefen.
”Det er helt vildt vigtigt at komme et sted hen, hvor man
rent faktisk også er tvunget til at bruge sine sproglige kompetencer. En af de
ting, der primært står i vejen for at flere studerende vælger tysk, er tanken
om, at det er længe siden, at de har talt tysk. Det tyske ligger simpelthen for
langt væk”, fortæller Søren Smedegaard og fortsætter:
”Det handler om at høre tysk og tale tysk. For ligeså snart
de får taget hul på det igen, så kommer de i tanke om, at der faktisk var en
grund til, at de syntes, at faget var fedt, da de selv havde det i
folkeskolen, og at de heller ikke var så dårlige til det, som de lige gik og
tænkte”.
Og de studerende har også været glade for at komme på tur.
”De studerende har været super positive overfor den her
studietur. De har været meget glade for det, og det er da også blevet
efterspurgt, om man kunne komme afsted igen”, lyder det grinende fra Søren Smedegaard.
Opbygning af
undervisningskultur
Puljen løber over en årrække på fire år, og på den tid håber
Søren Smedegaard, at man på UCL har fået opbygget en stærk kultur omkring faget tysk på
læreruddannelsen.
”Puljen giver mulighed for, at vi kan skabe nogle ting
omkring undervisningen, der forhåbentlig gør det interessant for dem at vælge
tysk. Det betyder blandt andet en studietur til Tyskland, hvor fokus blandt
andet har været på at styrke elevernes sproglige kompetencer og interkulturelle
kompetencer”.
Særpuljen dog ikke haft den store effekt endnu.
”Der er færre studerende i Jelling, end vi måske kunne have
lyst til, men holdet er der, fordi vi har mulighed for det med den her
særbevilling”.
Helt konkret har særbevillingen nemlig betydet, at man
nu kan læse tysk på læreruddannelsen i Jelling.
”Vi startede sidste år med at forsøge at gøde jorden. I
Odense har vi altid haft tysk, men i Jelling gik pengene til at oprette et
tyskhold, selvom der på papiret ikke var nok studerende. Her har vi så prøvet
at få det gjort interessant for nok studerende".
Og der er brug for at gøre noget. Det ser nemlig ikke lyst
ud, når man ser på, hvor mange lærerstuderende der vælger tysk og fransk.
”Vi er udsatte, når det kommer til at få studerende nok, som
synes, at andet end engelsk er interessant. Fransk er lidt en kategori for sig
selv, fordi vi kun udbyder det to steder i landet. Det er på den måde lidt en
niche, og vi er slet ikke i nærheden af at kunne udbyde det lokalt. Her bringer
den nye læreruddannelse selvfølgelig andre muligheder for, hvordan vi kan sikre
os, at sådan noget som fransk også er et fag, man kan tilgå – også online”,
siger Søren Smedegaard og fortsætter:
”Udforingen er dog også stor for tysk. Her er udfordringen de steder, som er lidt mindre, at der jo skal være en hvis mængde studerende, før man kan oprette et hold. Det skyldes jo både, at det skal være økonomisk
bæredygtigt, men faktisk også fagligt bæredygtigt”.