Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som lærerstuderende er det i mødet med eleverne i praktikken, man får testet de teoretiske færdigheder i praksis.
På en række skoler kommer det møde til at foregå online i stedet for i et fysisk klasserum. Skolenedlukningerne på grund af coronasmitten får nemlig ikke indflydelse på de praktikperioder, der starter i begyndelsen af 2021.
Forlænger lærerstudiet efter måneder med fjernundervisning: Ikke forsvarligt at sende mig ud i skolen
Munkekærskolen i Solrød Kommune modtager i dag ikke mindre end tre hold studerende fra Professionshøjskolen Absalon.
Praktikkoordinator og praktiklærer Stine Laurine Kaas Bengtsson fortæller, at praktiklærerne har haft et par onlinemøder med de studerende, som har været nervøse for den anderledes praktikstart.
Da de studerende var på besøg før jul i uge 49 nåede de ikke rigtig at lære klassen at kende, da både de selv og elever blev sendt hjem på grund af, at de havde været i nærkontakt med coronasmittede.
Selv har hun i samarbejde med sit hold studerende derfor aftalt, at de i den første uge følger hendes onlineundervisning i stedet for selv at stå for den.
Praktiklærer: De studerende har lært, at lærere skal være omstillingsparate
"På den måde kan de se, hvordan jeg skaber klasseledelse og struktur online. De har planlagt et forløb om nyhedsartikler i dansk, men jeg starter det op for dem", siger Stine Laurine Kaas Bengtsson.
Starter som hjælpelærere
I den første uge får praktikanterne en rolle som hjælpelærere, hvor de for eksempel deltager i mindre digitale grupperum med elever, der laves undervejs i undervisningen.
Den videre planlægning af praktikforløbet står på nuværende tidspunkt åben på grund af usikkerheden om, hvorvidt skolerne åbner op igen efter den 17. januar.
Praktiklæreren har haft drøftelser med praktikanterne om, at der skal være en plan a og en plan b, alt efter om skolerne åbner igen, eller om fjernundervisningen fortsætter i uge 3.
"Det kommer til at være lidt mere fra dag til dag end normalt. Jeg har ikke krævet en detaljeret planlægning af deres undervisning. Den snak tager vi løbende sammen, hvor jeg nok kommer til at støtte planlægningen lidt mere end sædvanligt", siger Stine Laurine Kaas Bengtsson.
Thomas' praktikanter havde to uger tilbage, da skolen lukkede ned - sådan løste de problemet
"Mit hovedfokus er at gøre dem så trygge som muligt. Som lærer gennem 17 år ved jeg, hvor omstillingsparat man skal være som lærer. Det synes jeg ikke man kan forvente af praktikanter".
For praktikanterne har det ifølge Stine Laurine Kaas Bengtsson fyldt meget, at det bliver et problem at finde den case, de skal bruge i deres praktikopgave, når undervisningen er online.
"Forskellen er, at man som vejleder skal guide praktikanterne til at tænke i nogle andre baner. Vi har snakket om, at det er oplagt at beskæftige sig med klasseledelse i opgaven. Det bliver ikke mindre vigtigt af, at undervisningen rykker online", siger hun.
Relationsarbejdet bilver svært
Stine Laurine Kaas Bengtsson har på nuværende tidspunkt svært ved at vurdere, hvor meget det vil påvirke praktikanternes udbytte, at en del eller hele praktikken kommer til at foregå online.
"Det, jeg selv har svært ved som lærer lige nu, det er relationsarbejdet. Jeg tænker, de får endnu sværere ved at skabe en relation til elever, de ikke har mødt fysisk", siger hun.
"Der har vi snakket om at dele eleverne op i grupper imellem dem, så man kan koncentrere sig om at skabe relationer til en mindre gruppe frem for hele klassen".
Praktiklæreren mener ikke, det ville være hensigtmæssigt at udskyde praktikken, hvis det betyder en forlængelse af studiet.
"Der er ingen tvivl om, at en normal praktik havde været at foretrække. Men hellere få dem hurtigere ud som færdiguddannede", siger Stine Laurine Kaas Bengtsson.
Nedlukning kan forværre lærermanglen
"Det er alt andet lige også en måde at forberede dem på, hvor omskiftelig en hverdag som lærer er. Det her er jo min hverdag og virkelighed lige nu".
Studerende vil have udskudt praktikken
Spørger man forperson i Lærerstuderendes Landskreds Rasmus Holme Nielsen, mener han ikke, at det er hensigtsmæssigt at gennemføre en praktik, som starter under en skolenedlukning.
"Dels får de studerende ikke meget ud af det. Dels er der nogle børn, der har det svært nok i forvejen, og hvor det virker om en dårlig løsning at præsentere dem for noget nyt i en i forvejen skør og omskiftelig hverdag", siger han.
Han er dog enig i, at en eventuel udskydelse ikke må betyde forlængelse af studiet.
"Det vil mest af alt være ærgerligt med henblik på, at der er lærermangel. Dem, der bliver færdiguddannede og derefter søger ud i folkeskolen, er i forvejen for få. Derfor vil det være et stort problem at forlænge studierne", siger han.
Nedlukning: Lærerstuderende kan ikke komme i praktik i deres egne fag
De fleste studerende, der skal i praktik nu er dog ifølge Rasmus Holme Nielsen på så tidligt et tidspunkt i studiet, at man efter hans mening godt ville kunne flytte den og stadig blive færdig på normeret tid.
"Derfor mener vi også, at man bør aflyse praktikken og få den erstattet, når skolerne er åbnet igen", siger han.
Derfor har Lærerstuderendes Landskreds rettet henvendelse til ministeriet med opfordring til at give det økonomiske tilskud, der skal til for at flytte praktikken.
Svært at udskyde til usikker fremtid
Camilla Vang er rektor på Professionshøjskolen Absalon og næstformand i foreningen Danske Professionshøjskoler.
Hun understreger, at hun har fuld forståelse for de studerendes frustrationer. Særligt fordi de lærerstuderende har kort tids praktik sammenlignet med andre professionsuddannelser.
"Når det så er sagt, har vi hele tiden haft den indstilling, at vi var nødt til at køre uddannelserne videre og få det til at fungere så godt som muligt inden for rammerne", siger hun.
"Der er ingen, der ved, hvad bagkanten er. Så det er svært for os at se, hvornår man skulle udskyde praktikken til. Der vil skabes en pukkel, som bliver svær at løse rent praktisk, uanset hvor mange penge vi næsten sætter af til det".
Lærerstuderende er i praktik uden elever: "Det er en tom følelse"
Myndighederne siger, at januar og februar bliver de to værste måneder. Kunne man ikke i det mindste friholde dem, og så afvente om der åbnes til marts?
"Problemet er, at vi ikke ved, om det så er gjort med januar og februar. Forløbet med corona har vist, at det er stort set umuligt at forudsige situationen bare en måned frem", siger Camilla Vang.
"Så i stedet for at udskyde til en usikker fremtid har vi arbejdet hårdt på i samarbejde med KL og de specifikke kommuner og skoler at sørge for, at der kan gennemføres så gode som mulige praktikker situationen taget i betragtning".
Camilla Vang medgiver, at der vil være ting, man som praktikant ikke vil lære under de nuværende forhold.
"Men vores håb og holdning er, at der vil være noget andet og helt unikt man får med, og som man helt sikkert lærer noget af. Og lige nu er det altså sådan lærerlivet ser ud", siger hun.
Og I mener, det er fagligt forsvarligt at sende de studerende ud i en praktik, der står på fjernundervisning i den forudsigelige fremtid?
"Det synes vi. Men vi synes også, at de skoler, der i fremtiden tager imod nye lærere, som er uddannet under coronakrisen, bør have øje for, at de ikke har stået det samme antal timer ude i en konkret praksis, som de ellers ville have gjort", siger Camilla Vang.
"Det må man tage bestik af, når man sluser dem ind i lærerjobbet. Det er ikke ideelt. Det er det bedst mulige under en nødssituation. Men det er ikke sådan, at vi tænker, at det er fagligt uforsvarligt".
Folkeskolen.dk har været i kontakt med flere lærere, som er stærkt kritiske over udsigten til at skulle starte praktikforløb op under skolenedlukningen.
Af hensyn til det kommende samarbejde med praktikanter og professionshøjskoler har ingen af dem dog ønsket at udtale sig til citat.