Debat

Hvis vi vil have flere til at vælge læreruddannelsen, skal vi skabe noget, der er mere end blot pensum og klasseværelser, skriver forperson Anneline Larsen.

Debat: Kære professions­højskoler, det er på tide, I lever op til sidste del af jeres navn

Forestil dig en virkelighed, hvor lærerstuderende kan bo sammen i tætte fællesskaber, dele idéer, skabe stærke relationer – lidt ligesom på en højskole, skriver Anneline Larsen, forperson for Lærerstuderendes Landskreds.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Kan elever på Bornholm og i Skive få kvalificeret undervisning i fremtiden? Det spørgsmål bekymrer mig i særlig grad. På flere læreruddannelser er der sparerunder på grund af et dalende antal studerende, samtidig med at vores uddannelse lider under et alt for stort frafald, hvor mere end hver tredje forlader uddannelsen i utide.

Det er helt essentielt, at vi finder nye veje at gå, så der også i fremtiden er læreruddannelser i de mindre byer og nok lærere i det hele taget. Det er den eneste måde, vi kan sikre, at der er nok kvalificerede lærere i alle dele af landet.

Det kalder på nye løsninger 

At være en dygtig lærer handler i høj grad om at skabe stærke fællesskaber for børn og unge. Men for at vi kan gøre det, skal vi også selv indgå i stærke fællesskaber gennem vores studietid. I dag har fællesskabet på særligt de store uddannelser trange kår. Store campusser med mange etager, hvide vægge og flere forskellige uddannelser på samme sted, gør det svært at føle, man hører til. 

Vi lærerstuderende savner at dyrke fællesskabet og fagligheden udenfor vores undervisning. Og i de små byer er det særligt svært at udbyde tilstrækkeligt med forskellige undervisningsfag, hvilket gør det endnu sværere at opretholde en attraktiv læreruddannelse lokalt. 

Det kalder på nye løsninger. I Lærerstuderendes Landskreds (LL) mener vi, at lærerstuderende fra særligt de store uddannelsessteder skal have mulighed for at tage et semester eller to på en anden læreruddannelse, end den de er startet på. 

Forestil dig en virkelighed, hvor lærerstuderende kan bo sammen i tætte fællesskaber, dele idéer, skabe stærke relationer, mødes på tværs af ophav og fordybe sig endnu mere i uddannelsen og fællesskabet – lidt som på en højskole. Hvor man ikke kun har undervisning, men også er en del af en hverdag med hinanden uden for studiet. Det ville ikke bare være fedt for de lærerstuderende, men også gavne de små læreruddannelser og de lokalsamfund, der får mulighed for at opleve, at studerende fra hele landet strømmer til deres by for at lære og leve.

Et nyt aktivt studiemiljø 

Vi ved at højskoleophold er blevet mere og mere populære de sidste år. Den bølge bør vi ride videre på. Vi tror på, at en udvekslingsordning vil gøre vores uddannelse mere attraktiv. En ordning hvor man kan bo sammen tæt på uddannelsen, dyrke kollegie- og højskoleånden og fordybe sig i sin uddannelse. Hvor man for eksempel kan læse naturfag på Bornholm eller følge en stærk historielinje i Jelling. Og det vil ikke kun gavne de studerende, udvekslingen vil give læreruddannelserne mulighed for at udbyde flere fag og forstærke særpræg og traditioner i samspil med et aktivt studiemiljø. 

For os i LL handler det om at styrke de lokale kendetegn og traditioner, at genoplive den ånd, som de gamle lærerseminarier engang havde og som spillede en afgørende rolle i dannelsen som lærer. At komme tilbage til et sted, hvor man ikke kun lærer sit fag, men også bliver en del af et nært og levende fællesskab, der former én både som lærer og menneske. Vi skal dyrke den følelse, man får, når man bor sammen, deler drømme og udfordringer, og finder sin egen vej i lærerfaget – det er guld værd. 

Hvis vi vil have flere til at vælge læreruddannelsen – og tage den til ende – skal vi skabe noget, der er mere end blot pensum og klasseværelser. Vi skal skabe fællesskaber med ånd, tradition og sammenhold. Derfor en opfordring til landets professionshøjskoler: Gør det muligt for os lærerstuderende at opleve nærværende og fællesskabende udvekslingsophold i forskellige dele af Danmark, så I kan leve op til den sidste del af jeres navn.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk