Det spiller, når musikken har groove og ikke er alt for kompliceret - og så kan det pludselig lade sig gøre at få en hel klasse til at spille sammen. Musiklærer Stefan Teilmann Laubs læremiddel til sammenspil blev i dag belønnet med en pris overrakt af undervisningsministeren.Foto: Hanne Birgitte Jørgensen
Prisvinder: Rytmisk sammenspil med puls og groove
Sammenspil med hele klasser er en af de store udfordringer i musik. Niveauet er meget forskelligt og det kan være svært at få 25 elever til at spille godt sammen. Det har musiklærer Stefan Teilmann Laub oplevet gennem mange år som musiklærer i folkeskolen. Og det er baggrunden for, at han har udviklet læremidlet "Det spiller", som i dag fik en delt 'andenplads' i Undervisningsmiddelprisen 2015.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Christine Antorini overrakte prisen på Læringsfestivalen, som foregår i dag og i morgen i Bella Center i København.
Annonce:
"Jeg har selv kæmpet med rytmisk sammenspil, for det kan være svært at få til at fungere. Men så fik jeg nogle ideer til en anden måde at gøre det på. Jeg sad faktisk et halvt år og overvejede og tænkte mig frem til en metode", fortæller Stefan Teilmann Laub Nielsen til folkeskolen.dk efter prisoverrækkelsen.
"Ideen er kort fortalt at bruge et 'groove', en kort musikalsk mønster, som man kender fra rock og så gentage det, så hele klassen spiller det samtidig - med variationer", siger han, mens han imiterer forskellige instrumenter og rytmer - og hånden banker takten på en stol.
Han taler så lidt som muligt i timerne og eleverne indøver det korte musikstykke mens 'pulsen' kører, fortæller han. Der er intet omkvæd og intet A-og B-stykke, som komplicerer musikken.
"Samtidig kan der være to elever, som spiller på det samme instrument. For eksempel kan én spille stortromme, mens en anden bruger high-hatten", siger han.
Annonce:
Instrumenterne kan også bytte roller, så den vanskelige bas spilles delvist på et andet instrument og xylofonen fungerer som guitar. Det betyder, at det ikke bliver så indviklet at få indøvet musikken.
"På den måde kan alle ret hurtigt komme til at spille - og så kan man bruge tiden til at få det til at lyde godt", siger Stefan Teilmann Laub. Det betyder, at det bliver nemmere at få det til blive en succes for eleverne.
Han vil dog ikke gå så vidt som priskomiteen, som i indstillingen til prisen skrev, at metoden kunne bruges af en uerfaren lærer.
"Man skal kende til musik og kunne læse noder selv for at få glæde af det", siger han. Han har forklaret metoden i de videoer, som hører med til læremidlet.
Annonce:
Musiklæreren har selv taget initiativ til at sende sin ide ind til forlaget Dansk Sang, som har indstillet læremidlet, der består af en bog og en hjemmeside med video.
Hib til ministeren
De tre prisvindere blev introduceret af formanden for priskomiteen, professor Christian Koch, inden undervisningsminister Christine Antorini overrakte priserne. Han kom med en række hib til ministeren i sin tale:
"Grunden til, at danske læremidler er så fremragende er, at de bliver fremstillet af lærerne selv - i deres fritid. Det er ildsjæle, og de laver fremragende produkter", sagde han.
Annonce:
"Og nu siger jeg noget, som ministeren nok ikke er enig i: Kvaliteten af undervisningen har intet med antallet af timer at gøre. Men det er helt afgørende, at undervisningen er fremragende og at der er gode læremidler", sagde han med et hib til ministeren. Hun smilede pænt og replicerede om de flere timer: "Hvis der nu er fremragende undervisning, kan man vel ikke udelukke, at eleverne så også lærer mere?".
Der var i alt indstillet 49 læremidler til Undervisningsmiddelprisen. Vinder blev "Biologi i udvikling" til gymnasiets C-niveau i biologi. Den anden 2. pris gik til "Ind i samfundet", som er et læremiddel til samfundsfag i gymnasiet.
Priserne - hvor der følger i alt 105.000 kr med - er sponseret af Undervisningsministeriet, Center for Undervisningsmidler og fagbladet Folkeskolen, Gymnasieskolen, Uddannelsesbladet og medlemsmagasinet Frie Skoler.