Hvis budgetterne til madkundskab ikke var så skrabede, ville lærer Peter Sandager næppe tage imod gratis materialer fra private firmaer. Men når de er som de er, så tager vi imod alt, vi kan få. Og så er vi bare på tæerne med kildekritikken, fortæller han.Foto: Privatfoto
Lærere om gratismaterialer: Vi er nødt til at sige ja tak, hvis vi vil lave mad med eleverne
Mange skoler har et så skrabet madkundskabsbudget, at eleverne dårligt kan komme til at lave mad. Det gør faget til et let marked for private firmaer og organisationers reklame. ”Man siger ja til materialer for at få råvarer, vel vidende at det er skjult markedsføring”, fortæller lærer.
Toms, Lidl, Hello Fresh, Køkkenkultur, Smagens Dag, Bag for
en Sag, Dansk Vegetarisk Forening. Listen over private virksomheder,
kursusudbydere og organisationer, som tilbyder gratis materialer til
folkeskolens madkundskabsfag er uendelig, og madkundskabslærernes
facebookgrupper svømmer over med tilbud om kurser, fødevarekasser, konkurrencer
og sjove events. De bliver brugt i stor stil i skolekøkkenerne.
Annonce:
”Vi ved jo godt, at der følger skjult markedsføring og
budskaber med, men man tager imod materialerne for at få de gratis fødevarer.
Budgetterne er så skrabede på mange skoler, at lærerne er tvunget til at lave
teori halvdelen af gangene og købe de ringeste råvarer. Så kan man blive glad
for at få selv et gratis net med løg”, siger madkundskabslærer Steven
Camphausen.
Han har undervist i faget i over 20 år på forskellige
folkeskoler, hvor han har oplevet forskellige niveauer af økonomi. Nu er han på
Rygaard Privatskole, hvor budgettet er absolut fornuftigt, men han hører
jævnligt fra kolleger, hvor lidt de har at arbejde med.
Steven Camphausen vil helst sige nej til gratis materialer, og der hvor han nu arbejder, er det muligt, fordi budgettet er fornuftigt, fortæller han.Foto: Pernille Aisinger
”Faget har jo aldrig været vigtigere. Eleverne smider rask
væk deres madpakker i skraldespanden og går ned og køber junk. Det er jo i
madkundskab, at vi skal lære dem begejstringen ved at lave mad, og hvad det gør
ved deres kroppe, hvis de fylder sig med energibarer og cola light. Men hvordan
skal man gøre det, hvis man kun har penge til at købe fesne råvarer? Derfor
tyer man til gratismaterialerne og bruger, hvad man kan få”.
Han har selv for nyligt overtaget resterne fra en kollegas
undervisning med et gratis forløb fra Toms Chokolade, som skolen har kørt flere
gange.
Annonce:
”Man kan sagtens lave et fedt forløb om chokolade. Men det,
man får, er jo en kasse med yankiebarer og guldkarameller, og så kakaosmør og
bønner, som eleverne bare skal dufte til og smide ud. Det er totalt madspild,
og hvis det skal blive godt, skal man selv lægge til at diskutere
kakaodyrkning, underbetalte kakaobønder og måske de nye danske forsøg med at
lave chokolade af andre råvarer”.
Han skrev til Toms for at høre, om de ikke kunne give en
opskrift til, hvordan man kan lave chokolade af kakaosmørret og kakaoen, men
det kan man ikke i et almindeligt køkken, lød svaret.
”Det, synes jeg, er for ringe. Og samtidig kan jeg godt
forstå kollegerne, der tager imod Toms pakke, for man ville jo aldrig ellers få
råd til at købe 1½ kilo marcipan eller chokolade. Og på den her måde har man
pludselig til at lave konfekt med eleverne op til jul. Det burde bare ikke være
nødvendigt”.
Madkundskabslærer Peter Sandager arbejder på Boesagerskolen
i Smørum, og her supplerer de madkundskabsbudgettet med varer fra skolehaven og
fra forældrenes haver. Men de tager også imod gratismaterialer
"Budgetterne til madkundskab er ikke store, så vi tager
imod alt, hvad vi kan få. Fx har vi fået kasser fra Brugsen med otte kilo
rodfrugter, det siger man jo ikke nej til. Hvis der var bindinger på, så jeg
følte mig presset, ville jeg sige nej, men det har jeg aldrig oplevet. Så man
tager imod, og så bruger man det – groft sagt – som man selv har lyst til”,
fortæller han.
Han har også oplevet at få bøger, men det er ikke meget, de
bruger bøger længere i faget. Eleverne går i højere grad på nettet og finder
opskrifter selv.
”Der kunne vi nok godt bruge mere tid på at tale med
eleverne om, hvor opskrifterne kommer fra. Vi lærere er selv vant til at være
kildekritiske over for det, vi får i hænderne, men det er også en del af faget
at lære eleverne at være det”, siger han.
Annonce:
Peter Sandager har også historie og samfundsfag som
linjefag, så han føler, at kildekritik ligger dybt i ham.
”Jeg ved jo godt, at de ikke bare giver os varer, fordi de synes,
vi er søde. Og jeg er mere opmærksom på private virksomheder end på NGO’er,
selv om de også kan have holdninger. Vi skal være på tæerne. Og alligevel så
ved jeg da godt, at de lykkes med at give mig et positivt indtryk skjult med,
fordi de giver os varerne. Måske betyder det, at man er mere tilbøjelig til at
handle der næste gang”.
Ville næppe sige ja, hvis budgetterne var i orden
Både Steven Camphausen og Peter Sandager har en grænse for, hvilke
aktører de ville tage imod noget fra.
”Nu er Tesla jo ikke begyndt at lave chokolade endnu… Men ja,
jeg har da helt klart en nedre grænse. Fx hvis Kims lavede forløb om kartofler,
som handlede om at lave chips. Faktisk
tager jeg ikke imod noget, nu hvor jeg ikke behøver. For man risikerer også, at
man få alle mulige underlige produkter, som man alligevel ikke har lyst til at give
eleverne. Men jeg kan sagtens forstå, at man gør det, hvis alternativet er, at
man skal lave ren teori uden madlavning en stor del af tiden”, siger Steven
Camphausen.
Peter Sandager peger på russiske produkter som et absolut no-go i øjeblikket.
”Og det interessante spørgsmål er jo også, ville jeg overhovedet
tage imod gratis produkter, hvis budgetterne ikke var pressede? Næppe”.