Debat
Historien om Kong David og Jonatan er et af de steder i biblen, som lærerne med fordel kan bruge, når de vil undervise i normkritik i Kristendomskundskab, skriver dagens debattører.
Debat: Det er på tide at indføre normkritisk kristendomsundervisning
Køn og seksualitet fylder meget lidt i kristendomskundskab. Derfor er det på tide, at danske skoleelever også hører de historier om transpersoner og homoseksuelle forhold, der findes religiøse tekster.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Rundtomkring
på landets skoler har tusindvis af elever for nyligt været igennem Uge Sex. Der
er blevet undervist i skærmkroppe, samtykke, kondomer og meget andet.
Mange fag
har været i spil, men desværre synes kristendomskundskab ikke at være relevant
for eleverne, når det handler om køn og seksualitet. Det skal vi gøre noget ved,
og det er på høje tid med normkritik i folkeskolen - især i det meget
holdningsprægede og identitetsdannende fag Kristendomskundskab.
Både i Bibelen
og andre religioners hellige skrifter er der flere steder mulighed for at tage
fat i køn og seksualitet. Hvem kender eksempelvis historien om Kong David og
hans ven Jonatan?
Kong David er
en rigtig mand og en fyrig elsker. Han røver Batseba efter at have sørget for, at
hun bliver enke, da hendes mand Urias er sendt i krig med døden
til følge. Men faktisk elsker Kong David også manden Jonatan.
"Da drengen var gået, rejste David sig bag ved stenen. Han kastede sig tre gange til jorden for Jonatan, og så kyssede de hinanden og græd sammen". (1. Sam. 20,41-42)
Fraværende i kristendomskundskab
Fortællinger som denne – for der nemlig flere af dem – kan give håb og identifikation
til unge, som måske ikke helt føler sig hjemme i en traditionel heteronom kontekst,
og kan samtidig give alle de øvrige elever indsigt i seksuel mangfoldighed.
Det er mere
givende at udforske de mange fortolkninger i en sådan fortælling, i stedet for at
udelukkende at holde sig til den traditionelle patriarkalske teologi.
Aviaja
Stampes bachelorprojekt fra 2023, Køn og Seksualitet i Religionsundervisningen,
viser, at temaet seksualitet nærmest er fraværende i religionsfaget.
Skolen er
præget af fornuft, logisk tænkning og historiske kritiske metoder, så der er
ikke plads til læsninger i religionsfaget, der kan sætte fantasien og tankerne
fri. Forestillingsevnen og de mange fortolkningsmuligheder, der findes i de bibelske
fortællinger, får ikke en chance.
Da Josef
gik i kjole – og blev smidt i brønden
Det er
vigtigt at forstå, at alle disse tekster historisk og kulturelt afspejler et samfund,
som er vores fælles baggrund. Det er tekster, som betyder meget for, hvordan vi
forstår religion og bruger religion i dag.
Derfor skal
vi være åbne for at bruge bibeltekster som den om David og Jonatans kærlighed,
eller den om Jakobs søn Josef, som muligvis bliver smidt i en
brønd, fordi hans brødre ikke kunne lide, at han gik i kjoler.
At Bibelen
og Koranen historisk set afspejler en binær forståelse af køn, er ikke så
mærkeligt af den grund, at skrifterne er blevet til en traditionel patriarkalsk
kontekst. Dog har der sneget sig små beretninger ind hist og pist, som vi har
vist i dette indlæg.
De titter frem, og det gælder om at få dem bearbejdet både
sprogligt og religionsvidenskabeligt, så vi kan få gjort Kristendomskundskab relevant
for unge i dag.
Det betyder ikke,
at de traditionelle fortællinger skal droppes eller bortforklares. Tværtimod
bliver de styrket og står stærkere, når de ses sammen med den mangfoldighed af tekster
og tolkninger, som religionernes tekster indeholder.
Lad os derfor
få normkritikken ind i kristendomskundskab.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk