Debat
På mange små skoler kan der være langt til faglig sparring for historielærere, skriver Lars A. Haakonsen
Foto: Cathrine Ertmann
Historielærer: Jeg er stærkt inhabil, men regeringen vil pille ved fundamentet for den gode undervisning
Vi nærmer os afslutningen på finanslovsforhandlingerne, og det kan betyde massive besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Men er det ikke bare en masse gamle bøger? spørger du måske fejlagtigt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Først en vigtig disclaimer. Dette indlæg kan
næppe siges at være neutralt. To dage om ugen arbejder jeg på landets
nordligste CFU i Hjørring, men det er ikke kun derfor, jeg synes, regeringens
varslede besparelser er tossede. De kommer blandt andet til at gå ud over
lærernes muligheder for at holde sig opdaterede i den fagfaglige udvikling og
den anderledes undervisning.
Atomsikrede døre
I sidste uge havde min CFU-kollega og jeg fornøjelsen af at have 30 lærere
fra Jylland og Sjælland med på Christiansborg. Dagens program var sammensat, så
kursisterne både mødte administrationsfolk, et folketingsmedlem, og så sluttede
den politiske kommentator og tidligere chefredaktør Hans Engell af med at
fortælle om pressens rolle.
For et par uger siden var der Historielærernes Dag i både
Jelling og Roskilde. Her blev historielærerne opdateret på den nyeste forskning
om enevældens konger og overgangen til demokratiet. Alt dette tilsat
forskellige workshops med praksisnære undervisningsideer, der var lige til at
bruge.
20. november åbnes de atomsikrede døre til Regan Vest, hvor
der bliver afholdt kursus om Den kolde Krig. Til marts er der
Samfundsfagslærernes Dag i både Aarhus og Roskilde.
Fælles for disse praksisnære kurser er, at de klæder lærerne
på, så de rent fagfagligt står endnu bedre rustet til undervisningen i fagene.
Og så er alle kurserne arrangeret af netop CFU.
Mit første spørgsmål lyder: Er det disse kurser, finansloven
vil fjerne?
Helt unikke genstande
Bøger har CFU mange af. Rigtig mange! Det er lige fra Ternet
Ninja 3 til helt gamle bøger om vikinger. Men CFU er mere end det.
I kassevis kan der bookes historiske genstande. Alt fra
Solvognen, vikingekasser, koldkrigsgenstande, og meget, meget mere, der kan
gøre undervisningen levende – for nogle gange skal man vise underet i
stedet for at undervise.
Mit andet spørgsmål lyder: Er det disse kasser, finansloven
vil fjerne?
Faglig sparring
Det er ikke alle, der er beriget med masser af kolleger, der
brænder for kulturfagene. På mange små skoler kan historielæreren nævnes i
bestemt ental. Her kan der være langt til faglig sparring, og de nye
undervisningsidéer og materialer kan virke langt væk.
Hjælpen er dog ikke længere end en e-mail til CFU. Ugentligt
kontaktes jeg af lærere, der søger faglig hjælp og vejledning. Fælles for disse
mails er, at afsenderen så gerne vil gøre sin undervisning endnu bedre.
Mit tredje spørgsmål lyder: Kan det virkelig passe, at regeringen
vil fjerne denne mulighed for faglig sparring?
Som først proklameret er jeg stærkt inhabil, men det her
drejer sig ikke om mig, men om den gode undervisning, så lad os
håbe på en fjernelse af besparelserne i sidste øjeblik.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk