Debat
Hvis vi skal lykkes med at få flere til at vælge læreruddannelsen, må valget ikke opleves som blind vej, mener de lærerstuderendes forperson, Anneline Larsen.
Foto: Jesper Knudsen
Lærerstuderendes forperson: Vi skal åbne op for et utal af karrieremuligheder, så lærerfaget ikke bliver en blindgyde
Det er et stort problem, at mange unge oplever læreruddannelsen som en blind vej, mener Lærerstuderendes Landskreds, som efterlyser et mere fleksibelt uddannelsessystem og arbejdsmarked.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Tidligere
på året offentliggjorde Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en kortlægning
af, hvorfor unge fravælger læreruddannelsen. Omkring hver femte af de
adspurgte, som havde fravalgt læreruddannelse, svarede, at karrierevejene efter
endt uddannelse ikke er gode nok.
Det
er selvsagt et stort problem, at læreruddannelsen for mange unge opleves som en
karrieremæssig blindgyde. Min generation - og generationerne efter min - ser
frem mod et langt arbejdsliv. Når vi indløser pensionsbilletten som 74-årige,
vil vi have tilbagelagt rigtig, rigtig mange år på arbejdsmarkedet. Hvis de år
skal være fyldt med arbejdsglæde og høj motivation, bliver vi nødt til at have
mulighed for løbende at udvikle og dygtiggøre os, og det skal være mere
tilgængeligt for os at prøve nye veje i arbejdslivet undervejs. Det kalder på
et fleksibelt uddannelsessystem og arbejdsmarked.
Derfor
er det et vigtigt skridt i den rigtige retning, at den såkaldte omstillingsfond
gøres permanent i den nylige trepartsaftale om langsigtede investeringer i
voksen-, efter- og videreuddannelse (VEU), og at der afsættes 65 millioner kroner årligt til deltagerbetaling i forbindelse med efter- og videreuddannelse.
Samtidig er det glædeligt, at målgruppen for fonden nu udvides til også at
omfatte medarbejdere med en professionsbacheloruddannelse. Det betyder helt
konkret, at der nu kan søges tilskud til efter- og videreuddannelse til
nuværende og kommende lærere, bl.a. til aktiviteter på meritlæreruddannelsen og
til diplommodul til praktikvejleder. Altså skabes der i aftalen nu plads til
nogle af de udviklingsmuligheder, nuværende og kommende lærere kalder på.
VEU-aftale kan ikke stå alene
Men
aftalen kan ikke stå alene. Det er afgørende, at vi ser flere initiativer
rettet mod et fleksibelt arbejds- og lærerliv, hvor der investeres i
kompetence- og udviklingsmuligheder for den enkelte. Nuværende og kommende
generationer af lærere skal have mulighed for at udvikle og dygtiggøre sig i
vores profession, eksempelvis gennem videreuddannelse som praktikvejleder,
skolepsykolog eller som underviser på læreruddannelsen.
Samtidig
vil folkeskolen også have stor gavn af, at det bliver lettere at skifte spor
til lærergerningen senere i livet. Folkeskolen skal være mangfoldig – og det
indebærer også lærerværelset. Derfor vil det være en styrke, at flere med
eksempelvis håndværksmæssig uddannelse og -erfaring i bagagen, kan tage en
læreruddannelse og blive dygtige lærere.
Hvis
vi skal lykkes med at få flere til at vælge læreruddannelsen og lærergerningen,
må valget ikke opleves som blind vej. Uddannelsen og faget skal åbne op for et
utal af vejsystemer og spændende kombinationer, som tilsammen styrker
fagligheden, virkelysten og mangfoldigheden på skolerne og skaber grundlaget
for et langt og meningsfuldt arbejdsliv.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk